EU-rapport: Tysk Femern Bælt-bane kan blive så dyr, at den ikke må få offentlig støtte

Den tyske hastighedsopgradering fra Lübeck til Puttgarden kan blive mere end fire gange dyrere pr. km end Ringsted-Rødby. Med langt færre passagerer end beregnet.

17. jun 2020 2

Dieseltog kører videre to år ekstra på sjællandsk pendlerstrækning

Politikerne har lyttet til Banedanmarks appel og besluttet at droppe såkaldt immunisering af Roskilde-Holbæk-strækningen, hvilket ellers ville gøre det muligt at indsætte eltog flere år tidligere.

15. jun 2020 9

Regionsrådsformand afviser BRT: Det er smart, men tager for lang tid at anlægge

Ifølge ny rapport fra Transportministeriet er der mange fordele ved at omlægge den nedslidte Østbane til BRT. Men det vil tage seks år, og der er usikkerheder ved økonomien.

10. jun 2020 19

Togtunnel mellem Lolland og Falster vil koste over en mia. kroner

Ifølge anlægsloven om Femern-forbindelsen skal jernbanen føres over Guldborg Sund på en ny klapbro. Sund & Bælt foretrækker en fast bro, men lokale kræfter foretrækker en tunnel, der nu er skønnet til at koste over en milliard kroner. Småpenge, mener borgmester.

28. maj 2020 18

Kritisk mangel på jernbanespecialister vil fortsætte ind i 2021

Udfordringen med at sikre tilstrækkeligt med specialister til at validere nye installationer på jernbanen vil formentlig først aftage i 2022, når projekter som København-Ringsted-­banen efter planen er færdig, vurderer Banedanmark.

9. maj 2020 1

Ombygning af Slagelse Station bliver udskudt

Årsagen er ifølge Banedanmark, at der mangler validatorer til at sikkerhedsgodkende nye installationer på jernbanen.

23. mar 2020 3

FRI: Det vil koste 175 milliarder at bringe Danmarks infrastruktur i god stand

Det halter gevaldigt med ordentlig infrastruktur og klimasikring, vurderer Foreningen af Rådgivende Ingeniører i en ny rapport om nationens tilstand.

5. mar 2020

Signal-skandalens skrækeksempel: Nyt sikringsanlæg er blevet forsinket over 20 gange

Et nyt sikringsanlæg på Randers Station skulle være taget i brug i august 2018, men er fortsat ikke færdigt. Derfor bliver det højst benyttet fem år, inden det skal skrottes igen.

3. jan 2020 12

Grøn organisation: Regnemaskinen bag vores nye veje er helt skæv

Danmark beregner værdien af nye veje og jernbaner uden at tage tilstrækkeligt hensyn til klimaet. Til gengæld vurderer vi hvert eneste sparede minut i bilen enormt højt, fremhæver rapport fra grønt råd.

30. dec 2019 35

Banedanmark: »Ingeniørfirmaer leverer meget dårlig kvalitet«

De rådgivende ingeniører lover mere end de kan holde, og deres arbejde er for dårligt, lyder det fra Banedanmark. Brancheforening afviser.

30. dec 2019 21