Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Togtunnel mellem Lolland og Falster vil koste over en mia. kroner

Ifølge anlægsloven om Femern-forbindelsen skal jernbanen føres over Guldborg Sund på en ny klapbro. Sund & Bælt foretrækker en fast bro, men lokale kræfter foretrækker en tunnel, der nu er skønnet til at koste over en milliard kroner. Småpenge, mener borgmester.

28. maj 2020 18

Kritisk mangel på jernbanespecialister vil fortsætte ind i 2021

Udfordringen med at sikre tilstrækkeligt med specialister til at validere nye installationer på jernbanen vil formentlig først aftage i 2022, når projekter som København-Ringsted-­banen efter planen er færdig, vurderer Banedanmark.

9. maj 2020 1

Ombygning af Slagelse Station bliver udskudt

Årsagen er ifølge Banedanmark, at der mangler validatorer til at sikkerhedsgodkende nye installationer på jernbanen.

23. mar 2020 3

FRI: Det vil koste 175 milliarder at bringe Danmarks infrastruktur i god stand

Det halter gevaldigt med ordentlig infrastruktur og klimasikring, vurderer Foreningen af Rådgivende Ingeniører i en ny rapport om nationens tilstand.

5. mar 2020

Signal-skandalens skrækeksempel: Nyt sikringsanlæg er blevet forsinket over 20 gange

Et nyt sikringsanlæg på Randers Station skulle være taget i brug i august 2018, men er fortsat ikke færdigt. Derfor bliver det højst benyttet fem år, inden det skal skrottes igen.

3. jan 2020 12

Grøn organisation: Regnemaskinen bag vores nye veje er helt skæv

Danmark beregner værdien af nye veje og jernbaner uden at tage tilstrækkeligt hensyn til klimaet. Til gengæld vurderer vi hvert eneste sparede minut i bilen enormt højt, fremhæver rapport fra grønt råd.

30. dec 2019 35

Banedanmark: »Ingeniørfirmaer leverer meget dårlig kvalitet«

De rådgivende ingeniører lover mere end de kan holde, og deres arbejde er for dårligt, lyder det fra Banedanmark. Brancheforening afviser.

30. dec 2019 21

Banedanmark lukker vigtig pendlerstrækning i otte måneder

I yderligere tre måneder næste år kommer der ingen tog mellem Ringsted og Næstved. Samtidig er den alternative strækning på grund af signalskandalen ikke klar, så pendlerne skal skifte til S-tog. Simpelthen for åndssvagt, siger ordfører.

27. dec 2019 36

Analyse: Nye togsignaler i strid modvind

Signal-skandalen har slidt så meget på Banedanmarks image, at politikerne nu ikke længere tør tro på løfterne, når jernbanestyrelsen foreslår nye ændringer i signalkøreplanen.

22. dec 2019 2

Storebælt: DB Cargo og Banedanmark får kritik af Havarikommissionen

DB Cargos og moderselskabets sikkerhedssystemer var ikke gode nok, og Banedanmark havde ikke fastsat vindrestriktioner efter de reelle risici, lyder det i rapporten fra Havarikommissionen.

20. dec 2019 7