Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

180 km/t og ekstra tog på Ringstedbanen: Nu er midlertidigt signalsystem endelig klar

Trafikstyrelsen har godkendt Banedanmarks linjebloksystem på Ringstedbanen. Dermed er det slut med den manuelle kontrol, som assessor advarede imod.

8. jul 2019 13

Banedanmark trodser anbefaling: Blink og bomme når først de sidste overkørsler midt i 2020’erne

Trods Havarikommissionens anbefaling om at nedlægge eller sikre de sidste ubevogtede jernbaneoverkørsler snarest muligt, vil Banedanmark afvente udrulningen af det nye signalprogram.

20. jun 2019 9

Fartgrænse på 120 km/t forsinker næsten alle afgange på den nyindviede Ringstedbane

Banen skulle være åbnet med 160 kilometer i timen, men det nåede Banedanmark ikke at få den godkendt til. Nu rykker sporejeren hastighedsstigningen til 8. juli.

17. jun 2019 34

Lang række ejendomme ved ny jernbane eksproprieres på grund af magnetfelter

Enten skal husene væk, eller også skal beboerne skærmes mod elektromagnetisk stråling fra elektrificerede jernbanestrækninger.

4. jun 2019 7

Metrodirektør om forsinkelse: Entreprenør bagud med test af brandsystemer og ventilation

Før den københavnske Metro Cityring kan myndighedsgodkendes, skal tomme metrotog have kørt 'almindelig drift' i tre måneder. Det forløb er knap begyndt.

21. maj 2019 1

Cityringen bliver forsinket til efteråret – testkørsler trækker ud

Entreprenøren på den nye metrolinje har ikke overholdt deadlines, og derfor rykkes åbningen af Cityringen til slutningen af september.

21. maj 2019 1

Mangler 60 millioner: Banedanmark overvejer at udskyde eltog til Holbæk

Det blev uventet dyrt at beskytte de eksisterende signaler langs jernbanen mod magnetfelter fra nye køreledninger. Det problem har sendt Banedanmark i tænkeboks og nu risikerer pendlerne i Nordvestsjælland at vente længe på nye lokomotiver.

16. maj 2019 17

Ny plan B for signal-skandalen: En halv - og helt uprøvet - digitalisering

Banedanmark har sammen med leverandøren Thales udarbejdet den første skitse til en ny plan B, hvis signalprogrammet fejler. Det går ud på at sætte et halvt, digitaliseret system op i Jylland i stedet for at beskytte de gamle signaler. Det har ingen prøvet tidligere.

16. maj 2019 15

Signalprogrammets nye førstemand: »Der står ikke en ung ingeniør og siger, at hans største drøm er at arbejde med relæsikringsanlæg«

Søren Boysen har over­taget styringen af Banedanmarks i særklasse dyreste og mest udskældte projekt: Det nye signal­system. Han har i næsten et årti stået i spidsen for vedligeholdelsen af de gamle og ser store fordele ved at gå over til digital teknologi.

14. maj 2019 5

Ugens debat: Kan batteritog forbedre jernbanen?

I sidste uge skrev vi om analyser af muligheden for batteri­drift på Nordvestbanen i Nordvestsjælland. Udsigten begejstrede mange læsere, mens andre var bekymrede for risikoen ved igen at blive ‘first movers’.

11. maj 2019 34