Sveller i bøg kan ikke hamle op med pommersk fyr

Statsbanernes forsyning af fyrresveller fra udlandet har de senere år svigtet på grund af verdenskrigen, skrev Ingeniøren i 1918. For at gøre sig uafhængig af det udenlandske marked har man eksperimenteret med dansk gran- og bøgetræ – men uden den store succes.

2. nov 2019

Frederiksborggade Station bliver en vigtig del af Boulevardbanen

To cirkelrunde pavilloner med billetsalg, ventilation og ventesal var på gadeplan de eneste synlige tegn på Nørreport Station, som den kom til at hedde. Pavillonerne forsvandt dog ved en ombygning i 1932 forud for S-banens åbning.

24. aug 2019 2

Korsør-jernbane anlagt af »Malere, Frisører, al Slags sammenløbet Pak«

Det kneb gevaldigt med at finde dansk, duelig arbejdskraft, da jernbanen København-Roskilde i 1852 skulle forlænges til Korsør. En baneinspektør lagde ikke fingrene imellem, da han i 1897 gav sin version af anlægsarbejdet i Ingeniøren.

6. apr 2019 1

Skal togene køre på el, damp eller diesel?

Det spørgsmål rejste ingeniør Svend Aa. Andersen ved et foredrag i Ingeniørforeningen i 1927, hvor han konkluderede, at de tre drivmidler havde hver deres fordele. Han forudså bl.a. elektrificeringen af banerne omkring hovedstaden.

28. jul 2018 5

Kampsax bygger jernbane gennem Irans uvejsomme bjerge

Ingeniør Jørgen Saxild fra Kampsax berettede ved et foredrag i Ingeniørforeningen om de vanskelige forhold, under hvilke det danske konsortium var i færd med at anlægge ‘Den transiranske Jærnbane’.

17. feb 2018 2