PODCAST: Om termodynamik og hvorfor du bliver ældre

Termodynamikken forklarer, hvorfor tiden ikke kan gå baglæns, og hvorfor vi skal tilføres energi for ikke at komme i termisk ligevægt med vores omgivelser – altså dø. WHO har en plan for navngivningen af nye coronavarianter.

3. dec 2021 1

Elektroner og fotoner kan i samarbejde præstere det utrolige og det uventede

Sikkert og vist 14: Superledning, usynlighedskapper og kvantematerialer hører til materialefysikkens vidundere - de skyldes kollektive fænomener og kvasipartikler.

1. dec 2021 4

“Spøgelsespartikler” fanget i LHC for første gang: Åbner for studier af mørkt stof

For første gang er neutrinoer blevet skabt og detekteret i et partikelbrag i LHC. Nu har forskerne teknikken til at jagte Universets mindste dele.

30. nov 2021 1

Når få bliver til mange opstår en forudsigelig form for uorden

Sikkert og vist 13: Termodynamik og statistisk mekanik beskriver store systemer på enkel vis og forklarer, hvorfor tiden ikke kan gå baglæns.

28. nov 2021

PODCAST fra de mindste dele: Atomer for begyndere

I ugens episode af Transformator går vi ned i universets mindste byggesten: atomer, elektroner, kvarker og den slags. Du kan også høre om, hvorfor Apple har opgivet at tvinge dig på et autoriseret værksted for at få skiftet skærm på din iPhone.

26. nov 2021

Naturens kræfter skylder vi alt

Sikkert og vist 12: Uden de fire fundamentale naturkræfter ville verden være et kedeligt sted.

20. nov 2021 15

Sådan kom der orden på virvaret i Partikel Zoo

Sikkert og Vist 11: Da fysikerne så ind i atomets indre, blev de mødt af et virvar af partikler. De fik styr på det hele med en samlet uovertruffen beskrivelse, hvis eneste problem er, at den ikke kan være den ultimative sandhed.

17. nov 2021 9

Hvorfor har rummet tre dimensioner, og hvorfor er det både fladt og krumt?

Sikkert og Vist 9: Universet opstod ved Big Bang med nogle helt særlige geometriske egenskaber. Siden er rummet og rumtiden blevet bøjet og drejet meget kraftigt lokale steder.

6. nov 2021 7

Vi løber aldrig tør for energi, men det er en ringe trøst

Sikkert og vist 7: Energi er både meget konkret og abstrakt og samtidig et ofte misforstået begreb, som selv de fremmeste fysikere har kæmpet med at forstå.

31. okt 2021 4

KU-fysikere tackler kvanteproblem: At styre og måle kvantebit på samme chip på samme tid

I en kvantecomputer skal man kunne manipulere med flere kvantebit på samme tid. Forskere ved Niels Bohr Institutet har udviklet en metode, som de har testet på en chip med fire kvantebits.

28. okt 2021