Trods fejring af videnskabsår mangler der midler til laboratorier og udstyr

I år hylder vi videnskaben med Videnskabsår 2022, men på samme tid efterlyses der midler til forskningens infrastruktur som laboratorier og udstyr. Videnskabs- og industrifolk advarer.

13. jan 2022

Svensmark: Supernova-eksplosioner styrer vores liv og klima på Jorden

»En bekræftelse af Svensmarks ideer vil svare til intet mindre end et paradigmeskift svarende til pladetektonikken i geologien eller evolutionen i biologien,« siger geologiprofessor Claudio Gaucher om de seneste resultater fra den danske astrofysiker Henrik Svensmark.

10. jan 2022 90

Den videnskabelige metode længe leve

Sikkert og vist 18: Den videnskabelige rundtur afsluttes med en hyldest til videnskaben – og en lille advarsel.

21. dec 2021 7

Er det en dreng eller en pige? Babyers køn forbundet til forskellige forureninger

Forurening med aluminium og kviksølv øger sandsynligheden for at føde drenge, mens blyforurening er forbundet med flere pigefødsler, indikerer nyt svensk-amerikansk studie.

6. dec 2021 7

Forskere lokker MRSA i dødsfælde med dopede peptider

Ved at tilsætte særlige peptider er forskere lykkedes med at fordoble effekten af udfordret antibiotikum mod MRSA.

23. nov 2021

Vi er alle dårlige til at navigere gennem byen

Når vi skal navigere gennem en by, forsøger vi at holde vores destination umiddelbart foran os. Men det fører ikke til den korteste rute.

27. okt 2021 10

Svensmark har undersøgt geomagnetiske storme: Solen påvirker klimaet mere, end vi har troet

Med målinger fra NASA-satellitter har Henrik Svensmark og kollegaer fra DTU Space og Hebrew University of Jerusalem for første gang nogensinde kvantificeret, hvor meget geomagnetiske solstorme påvirker Jordens såkaldte energibalance. Resultatet kan medføre ændringer af klimamodellerne.

22. okt 2021 23

Værd at vide: Vand er den mærkeligste af alle væsker

Vand består af to forskellige faser – en let og en tung – hvis forhold varierer med temperaturen. Det store uafklarede spørgsmål er, om det har biologisk betydning.

14. okt 2021 3

Sikkert og vist: Videnskabens forklaringer på naturens orden og uorden

Ingeniøren lancerer ny serie i anledning af det danske og det internationale videnskabsår i 2022.

3. okt 2021 1

Ny frysemetode kan give en årlig elbesparelse på 6,5 mia. kWh

Med inspiration fra metoden bag transporthåndtering af organer til transplantationspatienter har forskere fundet frem til en ny måde, hvorpå vi kan nedfryse fødevarer og samtidig gøre et gevaldigt indhug i udledningerne forbundet med nedfrysning.

24. sep 2021 23