Forskere frygter epidemier, når global opvarmning frigiver bakterier fra smeltende gletsjere

I tibetanske gletsjere har kinesiske forskere fundet næsten 1.000 bakteriearter fra prøver af sne og is. De frygter, at der, i takt med gletsjerne smelter, vil blive spredt sygdomme.

29. jun 2022

Seismiske bølger detekterer ændringer i jordens ydre kerne

Ved at kigge på hastigheden af de seismiske bølger ved jordskælv, mener forskerne nu, at de kan bevise, at jordens ydre kerne ændre sig.

29. jun 2022

Danske forskere vil 3D-printe kunstigt væv med levende celler

Danske forskere er i gang med at udvikle på en hydrogel, der som blæk i en almindelig printer, nemt kan printe med celler og ikke mister egenskaberne i processen.

25. jun 2022

Forskere forklarer farveskift i mineral: Kan blive til fremtidens lyskilde

En gruppe finske forskere har fundet den strukturelle årsag til, at hackmanit kan ændre farve gentagne gange uden, at det nedbrydes.

23. jun 2022

Forskere har skabt biocement af tis og bilskrot

Ved at kombinere karbidslam med urin fra pattedyr har forskere fra Singapore skabt en ny type biocement, der angiveligt skulle være både grønnere og mindre energikrævende end konventionel cement.

13. jun 2022 1

Professor kan ikke få stoppet program, hvor han bliver narret: 'DR har løjet for mig flere gange'

Direktør ved Statens Naturhistoriske Museum gengiver i en klage til DR, hvordan tv-medarbejdere narrede ham til at blive interviewet af en kreationist, han under andre omstændigheder aldrig ville have talt med.

30. maj 2022 40

Ekspert i forskningsfrihed kritiserer Aalborg-kontrakter: 'I skader jeres troværdighed'

Aalborg Universitet tager for meget magt væk fra forskerne og giver til myndighederne, når de indgår kontrakter, lyder kritikken.

30. maj 2022 3

Leder: Viden er fandeme ikke et synspunkt - og heller ikke for sjov

24. maj 2022 155

Professor Anja C. Andersen om DR-medvirken: ‘De misbruger min troværdighed’

Professor i astronomi Anja C. Andersen føler sig snigløbet til at medvirke i et program, hvor det efterfølgende viser sig, det var en ‘flat earther’, der interviewede via journalistens øresnegl.

20. maj 2022 223

Risikoen for at overskride Parisaftalen er steget til fifty-fifty

Et nyt studie fra FN's meteorologiske organ viser, at den globale temperaturstigning midlertidigt kan nå 1,5 grader over det præindustrielle niveau inden for de næste fem år.

10. maj 2022 4