Forskere kortlægger for første gang 100 procent af menneskets DNA

For 20 år siden spredte nyheden om den fuldstændige kortlægning af menneskets DNA sig hele verden over. Men først nu har forskere faktisk formået at sekventere hele menneskets genom.

1. jun 2021 2

Sekventering af fortidens dyr og planter skal gøre forskerne klogere på klimaforandringerne

Et mere nuanceret billede af Jordens genetik i tiden efter den seneste istid kan måske forberede os yderligere på konsekvenserne af klimaforandringerne.

27. dec 2020 19

Retligt kludetæppe truer ny dansk gen-database

Allerede inden den første dna-analyse er lagret i Nationalt Genom Center, vil Sundhedsministeriet udvide rammerne for, hvem der kan søge og hvordan i danskernes gendata.

25. sep 2020

Kriminalteknikernes mareridt: Mand skiftede dna efter transplantation

Efter tre måneder var dna’et i en mands blod skiftet ud med hans donors. Fire år efter var det samme sket med hans sæd.

30. dec 2019

Topforskning: Sort hul løber med prisen som årets største bedrift

Det første billede af et sort hul er ifølge det videnskabelige tidsskrift Science årets vigtigste forskningsresultat. Folkets valg var en rekonstruktion af en fjern neandertaler-slægtning.

26. dec 2019

»Fantastisk«: Tyggegummi fra stenalderen kan åbne for viden om fremtidens sygdomme

Forskere fra Københavns Universitet har haft held med at genomsekventere spyt fra et 5.700 år gammelt tyggegummi. Nu går jagten ind på mere gammelt tyggegummi, der kan gøre os klogere på nutid og fremtid.

18. dec 2019

Der er hverken havøgler eller gigantiske ål i Loch Ness

Forskere har undersøgt Loch Ness og fundet masser af dnafra ål. Dansk deltager i projektet forklarer her, hvorfor der ikke kan være en glemt havøgle, som svømmer rundt i søen i Skotland.

9. sep 2019 2

Overblik: Sådan fanger politiet forbryderne med de nyeste kriminalteknologier

Mordere, tyveknægte og pushere er presset af politiets nyeste tech-våben. I et gensyn med 12 artikler giver vi et indblik i den seneste udvikling inden for kriminalteknologi.

5. aug 2019 6

Sådan afslører jord under skoene, hvor du har været

Danske forskere har udviklet værktøjet SoilTracker, der skal fortælle, om det er sandsynligt, at jord under en sko eller et bildæk stammer fra Jylland eller Sjælland, fra skov eller mark.

10. jun 2019

Podcast: Teknologi skal hjælpe politiet med at opklare flere forbrydelser

Politiet får stadigt flere og bedre tekniske værktøjer som massespektrometri, 3D-visualiseringer og dna-analyse i jagten på forbrydere.

26. apr 2019