Forskning gør produktion af halvledere lettere

En forskergruppe fra Stanford universitet har fundet en ny måde at fremstille halvledere, der er essentielle i produktionen af mikrochip.

21. sep 2021 1

Geometriske mønstre stopper revner i glas – og mikrochips

Ved at skære bestemte geometriske strukturer ned i glaslignende materialer som plexiglas og siliciumhalvledere kan forskere forbedre brudstyrken og bremse revner.

18. feb 2020 1

Google publicerer kvantegennembrud – og får allerede kritik af IBM

For en måned siden slap nyheden om et stort kvantegennembrud fra Google utilsigtet ud. Nu er den videnskabelige artikel publiceret og IBM er meget kritisk over for Googles påstand.

24. okt 2019

Markant kvantegennembrud: Google har opnået 'quantum supremacy'

Kvantecomputer udfører en beregning på 200 sekunder, som vil tage 10.000 år på verdens største supercomputere. »Det er en af de største videnskabelige nyheder i dette årti,« bemærker uafhængig amerikansk ekspert.

23. sep 2019 20

USA vil bruge 3,2 mia. på verdens kraftigste supercomputer

Intel vil sammen med det amerikanske energiministerium bygge verdens første supercomputer i exaskala i Chicago. Den skal stå klar til drift i 2021. Kina fører dog fortsat i det globale supercomputer-kapløb

20. mar 2019

Magnon-transistorer kan være vejen til hurtigere elektroniske kredsløb

Tre forskergrupper har præsenteret en ny form for transistor til styring af såkaldte magnon-strømme, der er forbundet med elektroners spin.

12. mar 2018

Ny rekord: Forskere nedkøler nanochip til under 3 millikelvin

Meget kolde eksperimenter kan fortælle nyt om fysikkens love.

22. dec 2017 3

Gennembrud: Forskere laver hjernechip baseret på lys

Fotoniske synapser kan arbejde med hastigheder, som er tusind gange hurtigere end den menneskelige hjerne. Det kan bane vej for en ny computer-æra, hvor maskiner arbejder og tænker på samme måde som mennesker.

27. okt 2017

Elektronik kan programmeres til at 'dø' af luftens fugtighed

Noget elektronik vil man gerne slippe af med kontrolleret og miljøvenligt efter kort tid. Forskningen i den slags 'transiente elektronik' gør store fremskridt i disse år, og nye resultater viser, hvordan luftens fugtighed kan udnyttes til kontrolleret nedbrydning af elektronik.

3. sep 2017 11

Computing på helt ny måde: Banebrydende 3D-chip kan både beregne, lagre og opsamle data

Flaskehalsen i moderne computere, der ofte er den interne kommunikation mellem CPU og memory-chip, overkommes i ny 3D-chip, der kan lagre data og udføre beregninger i samme enhed. Prototypen virker endog også som sensor for detektion af forskellige gasmolekyler.

8. jul 2017 6