Sådan blev Den nye Lillebæltsbro bygget

Byggeriet havde taget fem et halvt år og kostet 265 mio. kr., da kong Frederik IX i oktober 1970 kunne indvi den nye forbindelse over Lillebælt. I denne artikel fortalte Tidsskrift for Ingeniør- og Bygningsvæsen udførligt om de tekniske aspekter ved brobyggeriet.

2. maj 2020

1937: Højbro over Storstrømmen indvies efter 50 års tilløb

Lige siden 1887 har der været projekter på bordet om en lavbro til Falster, men af hensyn til skibstrafikken blev det en højbro med tre gennemsejlingsfag, skrev Ingeniøren ved indvielsen i 1937.

29. feb 2020

1954: Ny Langebro er den bedst tænkelige løsning

Den gamle svingbro fra 1903 har fået en værdig afløser, skrev Ingeniøren, da den nuværende klapbro i 1954 blev taget i brug. Vi roste broen for på en harmonisk og smuk måde at glide ind i bybilledet, men kritiserede samtidig linjeføringen af sporvognene, så de svinger ind foran biltrafikken.

18. feb 2020

1987: Cowi undersøger bro over Gibraltarstrædet

En 26 km lang hængebro over strædet mellem Spanien og Marokko er teknisk mulig, men bliver næppe til noget inden år 2000, vurderede civilingeniør fra det danske ingeniørfirma i 1987.

8. feb 2020

Jernbanebro fra Frederikssund genbruges i Aalborg

Flere fag i overbygningen til den nye jernbanebro over Limfjorden sejles fra Roskilde Fjord, hvor jernbanen over Hornsherred er nedlagt. Den nye klapbro får 30 meters fri åbning til gennemsejling mod 19 meter ved den gamle svingbro.

9. dec 2018 2

Første gang i Danmark: Sallingsundbroen bygges i forspændt beton

Vanskelige funderingsforhold med et 15 meter dybt dyndlag har nødvendiggjort en meget stabil fundering med rotationssymetrisk anbragte pæle. Betonelementerne monteres med en specialbygget lanceringsdrager.

1. sep 2018 8

Sådan blev Storebæltsbroen bygget

14. juni var det præcis 20 år siden, dronning Margrethe og prins Henrik som de første kørte over Storebæltsbroen. Inden indvielsen beskrev Ingeniøren i et temanummer, hvordan Storebæltsforbindelsen er konstrueret, og hvorfor den netop kom til at se sådan ud.

16. jun 2018

Forslag: Sluse skal løfte skibe over Langebro

En arkitekt og to ingeniører mente i 1930 at have fundet den optimale løsning på, at Langebro ustandseligt måtte åbne og lukke for skibene i Københavns havn: Med »et efter danske forhold Storværk af Ingeniørkunst« foreslog de at bygge et sluseværk, der løftede skibene henover broens vejbaner og sænkede dem ned igen på den anden side.

21. apr 2018

Knippelsbro fylder 80 i dag – her er historien bag

Havnebygmester G. Lorenz gennemgår den nye Knippelsbro, der blev åbnet for trafik 17. december 1937. Med en 21 meter bred kørebane mod 6,9 på den gamle bro blev der endelig tilfredsstillende forhold for den voksende trafik.

17. dec 2017 12

Bispeengbuen skabte debat fra starten

En flaskehals forsvandt, da motorvejsbroen Bispeengbuen i begyndelsen af 1970’erne kilede sig ind mellem Nørrebro og Frederiksberg. »Men vejanlægget vil utvivlsomt blive stærkt debatteret,« forudså to ingeniører her i bladet.

12. sep 2017 12