1966: Svendborgsundbroen er en af Europas længste betonbroer

For at få broen til at passe bedst muligt ind i det meget smukke landskab ved Svendborg fravalgte man den buebro, som Anker Engelund havde foreslået, til fordel for en bjælkebro i forspændt beton.

3. apr 2021 3

1929: Sydney Habour Bridge får verdens største buespand

Monteringen af buerne er løst på en original og elegant måde. Broen over Sydney Bugten bliver dog to år forsinket på grund af de urolige arbejdsforhold og evindelige strejker, skrev Ingeniøren i 1929.

14. mar 2021

Teknologihistorie: Motorvejsnettet blev projekteret i 1936

Entreprenørernes fremsynede rapport med forslag til landsdækkende motorveje og broer over Storebælt og Øresund kan nu læses i Ingeniørenes Danmarkshistorie.

25. okt 2020 13

Den nye Lillebæltsbro fylder 50 – sådan blev den bygget

21. oktober 1970 indviede kong Frederik IX den nye forbindelse over Lillebælt. Byggeriet havde taget fem et halvt år og kostet 265 mio. kr., og Tidsskrift for Ingeniør- og Bygningsvæsen fortalte i denne artikel udførligt om de tekniske aspekter ved brobyggeriet.

21. okt 2020 4

1924: Chicago er klapbroernes Eldorado

Klapbroen er svingbroen overlegen, både hvad angår prisen og manøvredygtighed. I USA, hvor man er klar over, at ‘time is money’, bliver intet sparet for at finde teknisk tilfredsstillende løsninger – navnlig i Chicago, hvor flertallet af de moderne klapbroer er bygget.

20. sep 2020 2

1937: Højbro over Storstrømmen indvies efter 50 års tilløb

Lige siden 1887 har der været projekter på bordet om en lavbro til Falster, men af hensyn til skibstrafikken blev det en højbro med tre gennemsejlingsfag, skrev Ingeniøren ved indvielsen i 1937.

29. feb 2020

1954: Ny Langebro er den bedst tænkelige løsning

Den gamle svingbro fra 1903 har fået en værdig afløser, skrev Ingeniøren, da den nuværende klapbro i 1954 blev taget i brug. Vi roste broen for på en harmonisk og smuk måde at glide ind i bybilledet, men kritiserede samtidig linjeføringen af sporvognene, så de svinger ind foran biltrafikken.

18. feb 2020

1987: Cowi undersøger bro over Gibraltarstrædet

En 26 km lang hængebro over strædet mellem Spanien og Marokko er teknisk mulig, men bliver næppe til noget inden år 2000, vurderede civilingeniør fra det danske ingeniørfirma i 1987.

8. feb 2020

Jernbanebro fra Frederikssund genbruges i Aalborg

Flere fag i overbygningen til den nye jernbanebro over Limfjorden sejles fra Roskilde Fjord, hvor jernbanen over Hornsherred er nedlagt. Den nye klapbro får 30 meters fri åbning til gennemsejling mod 19 meter ved den gamle svingbro.

9. dec 2018 2

Første gang i Danmark: Sallingsundbroen bygges i forspændt beton

Vanskelige funderingsforhold med et 15 meter dybt dyndlag har nødvendiggjort en meget stabil fundering med rotationssymetrisk anbragte pæle. Betonelementerne monteres med en specialbygget lanceringsdrager.

1. sep 2018 8