Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Danske krav til vejstøj ligger fast

I 2018 anbefalede Verdenssundhedsorganisationen WHO at sænke grænseværdierne for vejstøj til 53 dB, fordi støj over det niveau virker stærkt generende. Men Danmark vil ikke følge anbefalingerne.

24. mar 2020 1

Trafik er halveret på motorvejene under epidemien

Både motorvejstrafikken og passagertallene i den offentlige transport er faldet, i takt med at corona-virussen har lagt sig over Danmark.

20. mar 2020

Motorvejsnaboer er mest plaget af støj, men miljøminister vil intet gøre

I 2016 viste en undersøgelse, at støj fra motorveje er langt mere generende end støj fra byveje. Men miljøminister Lea Wermelin vil ikke stramme støjkravene.

12. mar 2020 8

Vejstøj giver 650.000 danskere øget risiko for blodprop i hjertet

En ny støjkortlægning viser, at mindst 650.000 danskere lever med vejstøj på over 59 dB, hvilket øger risikoen for blodpropper i hjertet. Transportministeren vil tage støjdæmpende tiltag med i infrastrukturforhandlinger.

5. mar 2020

Tyskland vil bygge sænketunnel mellem Femern og fastlandet

Den nuværende bro mellem Femern og det tyske fastland har ikke kapacitet til den trafikmængde, der vil komme, når Femerntunnellen åbner. Derfor har de tyske myndigheder besluttet at bygge en sænketunnel med både vej og bane.

4. mar 2020 14

Transportminister afviser miljøorganisationers kritik af »fiktive tidsbesparelser«

OPDATERET: Sparede minutter i trafikken får investeringer i infrastruktur til at ligne gode investeringer. Flere miljøorganisationer kritiserer regnemetoden, men transportministeren afviser.

2. mar 2020 12

Ny trafikmodel gnaver stor bid af gevinsten ved Hærvejsmotorvej

Den interne rente for Ny Midtjysk Motorvej er faldet betragteligt, efter at den er blevet kørt igennem Transportministeriets nye regnemaskine.

2. mar 2020 5

Ugens debat: Hastighedsdebat i overhalingsbanen

At sænke den højeste tilladte hastighed på motorveje til 110 km/t vil ifølge Vejdirektoratet kun reducere trafikkens CO2-udledning med 0,7 procent. På ing.dk satte det gang i en debat om små bække ...

29. feb 2020 11

PODCAST: Den store tabel: Hvad koster en motorvej i virkeligheden?

Miljø- og klimahensyn skal spille en større rolle, når man udregner den samfundsøkonomiske gevinst ved investeringer i motorveje og jernbane, mener regeringen. Men hvordan ser regnestykket ud i dag? EU-Kommissionen vil bringe Europa i teten inden for AI.

28. feb 2020 1

Vejdirektoratet: Lavere hastighed på motorvejen vil kun give lille klimaeffekt

En hastighedsnedsættelse fra 130 km/t til 110 km/t vil kun reducere CO₂-udledningen fra trafikken med 0,7 procent.

19. feb 2020 60