Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Verdens største flåde af brinttog skal køre fra Frankfurt om tre år

Transportmyndigheden i Rhein-Main har bestilt 27 tog drevet af brint-brændselsceller til en værdi af 3,7 milliarder kroner.

22. maj 2019 11

Tillidsmand fyret for at dække over kollega efter storebæltsulykke

Advokat fastholder, at tillidsmanden ikke ønskede at påvirke sagen med overstregningen.

22. maj 2019 3

Metrodirektør om forsinkelse: Entreprenør bagud med test af brandsystemer og ventilation

Før den københavnske Metro Cityring kan myndighedsgodkendes, skal tomme metrotog have kørt 'almindelig drift' i tre måneder. Det forløb er knap begyndt.

21. maj 2019 1

Cityringen bliver forsinket til efteråret – testkørsler trækker ud

Entreprenøren på den nye metrolinje har ikke overholdt deadlines, og derfor rykkes åbningen af Cityringen til slutningen af september.

21. maj 2019 1

Svenske lyntog får en overhaling: Skal sikre timedrift til København

X2000-toget gennemgår i øjeblikket en omfattende modernisering, der skal sikre timedrift mellem København, Gøteborg og Stockholm.

20. maj 2019 3

Mangler 60 millioner: Banedanmark overvejer at udskyde eltog til Holbæk

Det blev uventet dyrt at beskytte de eksisterende signaler langs jernbanen mod magnetfelter fra nye køreledninger. Det problem har sendt Banedanmark i tænkeboks og nu risikerer pendlerne i Nordvestsjælland at vente længe på nye lokomotiver.

16. maj 2019 15

Svenske nattog møder bump på vejen

Den svenske regering vil have flere nattog til Europa og har afsat knap 36 mio. kr. til forundersøgelser. Men der er barrierer undervejs, og en af dem er dansk.

16. maj 2019 6

Ny plan B for signal-skandalen: En halv - og helt uprøvet - digitalisering

Banedanmark har sammen med leverandøren Thales udarbejdet den første skitse til en ny plan B, hvis signalprogrammet fejler. Det går ud på at sætte et halvt, digitaliseret system op i Jylland i stedet for at beskytte de gamle signaler. Det har ingen prøvet tidligere.

16. maj 2019 15

Signalprogrammets nye førstemand: »Der står ikke en ung ingeniør og siger, at hans største drøm er at arbejde med relæsikringsanlæg«

Søren Boysen har over­taget styringen af Banedanmarks i særklasse dyreste og mest udskældte projekt: Det nye signal­system. Han har i næsten et årti stået i spidsen for vedligeholdelsen af de gamle og ser store fordele ved at gå over til digital teknologi.

14. maj 2019 5

Ugens debat: Kan batteritog forbedre jernbanen?

I sidste uge skrev vi om analyser af muligheden for batteri­drift på Nordvestbanen i Nordvestsjælland. Udsigten begejstrede mange læsere, mens andre var bekymrede for risikoen ved igen at blive ‘first movers’.

11. maj 2019 34