Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Hvordan kan rejsekort og rejseplan smelte sammen? Konsulenter skal vise vejen

En konsulentvirksomhed har fået til opgave at undersøge, hvad det vil kræve at samle rejsekortet og rejseplanen i én samlet mobilitetstjeneste.

25. apr 2019 2

Godsoperatør: Kun ét spor i Sønderjylland vil sende flere lastbiler på vejene

DB Cargo støtter Region Syddanmarks appel om at få opgraderet de 12 km jernbane mellem Padborg og Tinglev, der er den eneste enkeltsporede flaskehals mellem Stockholm og Messina-strædet i Italien.

15. apr 2019 51

Korsør-jernbane anlagt af »Malere, Frisører, al Slags sammenløbet Pak«

Det kneb gevaldigt med at finde dansk, duelig arbejdskraft, da jernbanen København-Roskilde i 1852 skulle forlænges til Korsør. En baneinspektør lagde ikke fingrene imellem, da han i 1897 gav sin version af anlægsarbejdet i Ingeniøren.

6. apr 2019 1

Borgmestre til Ole Birk: Billundbane vil afkoble Herning og Struer

Den nye togforbindelse, som regeringen og DF vil skabe mellem Vejle og Billund, vil koble Herning og Struer af det landsdækkende tognet med alvorlige konsekvenser for egnen, påpeger seks borgmestre i et brev til trafikminister Ole Birk Olesen.

5. apr 2019 43

Trods løfter efter dødsulykke: Sikring af jernbanens overkørsler er forsinket igen

Der skulle ved udgangen af 2018 kun have været 26 af de usikrede overkørsler tilbage, der hvert år koster menneskeliv. Men i dag står 51 overkørsler stadig usikrede. Sikringen af landets jernbaneoverkørsler har trukket ud i snart 10 år.

4. apr 2019 10

»Vi kan skrive på folks gravsten, at de døde på grund af signalprogrammets forsinkelser«

De sidste 14 af landets far­lige jernbaneoverkørsler bliver først sikret om flere år, fordi arbejdet må vente på den svært forsinkede udskiftning af landets togsignaler.

2. apr 2019 5

Flere års ventetid på at sikre jernbaneoverkørsler har kostet menneskeliv

Folketinget besluttede for 10 år siden at sikre landets farligste jernbaneoverkørsler. Flere personer nåede dog at miste livet i overkørsler med kendte problemer, inden de farligste blev sikret efter flere års ventetid. 51 er stadig ikke sikret.

1. apr 2019 4

Efter Storebæltsulykken: EU starter hasteprocedure om lommevogne

Ulykken på Storebælt har sået tvivl om sikkerheden ved de såkaldte lommevogne.

28. mar 2019

Legobanen

Poul-Henning Kamp

Jeg ved ikke hvem de to jernbanefolk jeg stod ved siden af var, eller hvor de arbejder, men på den lidt animerede diskussion var det tydeligt at de var insiders og at de ikke havde den helt store r...

103 km lang finsk-estisk tunnel kan blive til virkelighed bag om ryggen på offentligt projekt

Finsk iværksætter henter 15 milliarder euro fra kinesiske investorer, og vil nu bygge tunnel på rekordtid. Samtidig planlægger myndighederne tilsvarende tunnel.

21. mar 2019 44