Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Ombygning af Slagelse Station bliver udskudt

Årsagen er ifølge Banedanmark, at der mangler validatorer til at sikkerhedsgodkende nye installationer på jernbanen.

23. mar 2020 3

FRI: Det vil koste 175 milliarder at bringe Danmarks infrastruktur i god stand

Det halter gevaldigt med ordentlig infrastruktur og klimasikring, vurderer Foreningen af Rådgivende Ingeniører i en ny rapport om nationens tilstand.

5. mar 2020

Tyskland vil bygge sænketunnel mellem Femern og fastlandet

Den nuværende bro mellem Femern og det tyske fastland har ikke kapacitet til den trafikmængde, der vil komme, når Femerntunnellen åbner. Derfor har de tyske myndigheder besluttet at bygge en sænketunnel med både vej og bane.

4. mar 2020 14

1937: Højbro over Storstrømmen indvies efter 50 års tilløb

Lige siden 1887 har der været projekter på bordet om en lavbro til Falster, men af hensyn til skibstrafikken blev det en højbro med tre gennemsejlingsfag, skrev Ingeniøren ved indvielsen i 1937.

29. feb 2020

Kronik: På høje tid at prioritere togkundernes behov

26. feb 2020 21

Forældet anlægslov: Sønderjysk banestrækning skal undersøges forfra

Den nuværende anlægslov for strækningen Tinglev og Padborg er fra 1993 og kræver en opdatering, inden politikerne træffer beslutning om at udvide til et dobbeltspor.

17. feb 2020 6

DTU-studier indikerer: IC3-tog kan ombygges fra diesel til batteridrift

Erstat brændstoftanke og motormoduler i IC3-tog med elmotorer og batterier. Så bliver toget lettere og kan - i bedste fald - give lokalbanerne et kvalitetsløft.

14. feb 2020 53

Femern-bygherre og lystsejlere i åben strid: Besværlig bro sparer kun 50 mio.

Sund & Bælt og Banedanmark overvejer at spare klappen væk på jernbanebroen over Guldborg Sund. Manøvren vil højst spare 50 mio. kr., men vil være til stor gene for områdets lystsejlere.

11. feb 2020 11

Sund & Bælt ændrer argument: På grund af lommesmerter må vi svejse Frederik IX's bro fast

En budgetoverskridelse for Ringsted-Femern Banen har medført en økonomisk analyse af anlægget. Det har mundet ud i et spareforslag, der vil svejse broklappen på Frederik IX's bro ved Nykøbing Falster fast.

7. feb 2020 47

Sådan beregnes den optimale bladfjeder til jernbanevogne

Afkæringen af fjederbladenes ender er afgørende for, hvor stor belastning de kan optage, viser Ingeniørens beregninger anno 1921.

1. feb 2020 3