Veje vrider sig og kabler smelter: USA er slet ikke klar til klimaforandringer

Den ekstreme varme, der har ramt dele af Canada og USA, ødelægger veje, stopper tog, forårsager strømnedbrud og smelter kabler.

2. jul 2021 84

Trafikprofessor: »Den største myte er, at kollektiv trafik er godt for CO2 og trængsel«

Der er masser af eksempler på infrastrukturprojekter, der er blevet realiseret på trods af sløj samfundsøkonomi. Trafik-professor Otto Anker Nielsen frygter, at historien gentager sig ved de netop indledte infrastrukturforhandlinger.

9. apr 2021 34

Regeringen: Investeringer i infrastruktur ventes ikke at øge transportens udledning af CO2

Der er regnet på klimaeffekten og de samfundsøkonomiske effekter af regeringens udspil til en ny infrastrukturplan, “Danmark fremad”.

8. apr 2021 18

Eksperter om ny CO2-pris: Det trækker næppe gulvtæppet væk under nye vejprojekter

En CO2-pris på 1500 kroner, som transportministeren lægger op til, er næppe det, der får politikerne til at droppe flere vejprojekter i ny infrastrukturplan, lyder det fra flere eksperter.

10. mar 2021 11

Spørg Fagfolket: Ville beton ikke give stærkere veje i Grønland?

En læser undrer sig over, at der ikke bruges mere beton til vejene i Grønland, så de måske holdt lidt længere. Miljøchef i Nuuk forklarer sagen.

21. feb 2021 9

Professor Fosgerau i tog-debat med Klaus Ostenfeld: Analyser siger »præcis det modsatte« af din påstand

15. feb 2021 11

Bro-koryfæ i svar til professor Fosgerau: En Kattegatforbindelse uden tog vil være »et søm i ligkisten« til jernbanedriften

15. feb 2021 19

Professor-dom over 5 motorvejsforslag: Her bør skattekronerne prioriteres

Mens en økonomisk rentabel Frederikssundsmotorvej har været på tegnebrættet i årevis uden at bliver etableret, taler politikerne nu varmt om en Hærvejsmotorvej op gennem Jylland. Men det er der ikke meget ræson i, siger professor.

10. feb 2021 35

Efter dødsulykke: Kilometervis af autoværn skal laves om

Vejdirektoratet vil fjerne de betonlåg, der ligger mellem midterautoværnene på knap 11 km af en ringvej i hovedstadsområdet. Lågene var aldrig blevet testet, og sidste år blev en kvindelig bilist dræbt af betonfragmenter fra lågene, da en lastbil ramte autoværnet.

12. jan 2021 7

Spørg Fagfolket: Hvorfor bruger man ikke fleksible autoværn i myldretiden?

En læser har noteret sig, at Storebæltsforbindelsen skal have fleksible autoværn, så trafikken kan ledes væk fra biluheld og vejarbejde. Men hvorfor ikke generelt flytte rundt på banerne i myldretiden?

22. dec 2020 3