Miljøforskning fra DTU og MAN Energy Solutions er nu også blevet en kommerciel succes

Med tre forskerpriser i lommen kan DTU og MAN Energy Solutions se tilbage på fem års intens forskning i at begrænse skibes udledning af sod og NOx. Nu sælges løsningen til rederier over hele verden.

8. jul 2020

Analyse af gammel færgerute: Skift til elskibe er en god forretning

To nye elfærger mellem Als og Fyn vil være den bedste forretning for samfundet i forhold til nye dieselfærger, der forurener, og en bro, hvis projekt har meget store omkostninger.

23. jun 2020 23

Ellen evalueret: Elfærger langt billigere i drift end diesel

Lavere omkostninger til energi og til besætning gør en fuld elektrisk færge langt mere økonomisk at drive end traditionelle dieselfærger, viser evaluering af det første lille år med elfærgen Ellen.

3. jun 2020 12

Spørg Fagfolket: Evakuerer man stadig kvinder og børn først?

En læser vil gerne vide, hvem der kommer først i redningsbådene. Det svarer Søfartsstyrelsen på.

1. jun 2020 23

Norske fregatter hårdt angrebet af skimmelsvamp

Fire norske fregatter er så hårdt ramt af fugt og skimmelsvamp, at op mod 70 procent af besætningen klager dårligt helbred. Ledelsen lover strakstiltag og undersøger, om ventilationssystemet skal bygges om

7. apr 2020 3

Det Blå Danmark satser på grønne e-brændstoffer på den lange bane

Klimapartnerskabet for skibsfarten stiler mod klimaneutralitet i 2050 og det første nul-emissionsskib i kommercielt drift i 2030.

19. mar 2020 2

Nye miljøskibe atter forsinket efter fejl hos Kammeradvokaten

En fejl hos Kammeradvokaten betyder, at ombygningen af de to miljøskibe Sif og Frigg endnu engang skal i nyt udbud og derfor bliver yderligere forsinket.

11. feb 2020 3

Spørg Fagfolket: Hvordan holder man et skib på 196.000 ton fortøjet?

En læser har undret sig over, hvordan et containerskib på næsten 200.000 ton kan holdes fortøjet i fralandsvind og søgang. Det svarer Danske Rederier på.

2. feb 2020 23

Skibe i dansk farvand forurener mindre med svovl

Skibe i danske farvande udledte mindre svovl i 2019 end de to foregående år, viser en ny undersøgelse. En forklaring kan være nye scrubbere, der i stedet udleder svovlen i havet.

29. jan 2020 5

Forsyningsskib skal sejle på ammoniak

Brændselsceller skal få et norsk forsyningsskib til at sejle på ammoniak i store dele af driften. Ombygningen er en del af Equinor’s strategi for at blive CO2-neutrale i 2050.

26. jan 2020 62