Nye togvogne til Hamborg bliver forsinket: »Det er meget beklageligt«

Covid-19 får skylden for en forsinkelse af de spanske Talgo-vognsæt, der er nødvendige for eldrift på jernbanen mellem Hamborg og København/Aarhus. IC3 skal dække ind.

14. jan 2022 5

Her er Danmarks mest nedslidte jernbane: Snart kan der igen køres 100 km/t

En større ombygning af den nedslidte Østbane, der blev prioriteret over en BRT-løsning, kan formentlig begynde i år. Miljøstyrelsen har afgjort, at det ikke er nødvendigt med en hel VVM-undersøgelse.

14. jan 2022 23

Fejludsendt mail afslører kritik af Trafikstyrelsen i havarirapport om ny Storebæltssag

Allerede et år inden en bilist sidste år slog alarm over løs trailer på godstog, kendte styrelsen til problemet bag. I morgen kommer kritisk havariundersøgelse.

12. jan 2022 8

Problemer på Nordvestbanen: DSB hiver skandaletog op af hatten

Efter DSB’s salg af ME-lokomotiverne må en gammel kending på banen igen.

17. dec 2021 10

Eksperter om S-tog til Helsingør: Et unødvendigt og dyrt projekt

At bygge Kystbanen nord for København om til S-tog er næppe den ideelle løsning, vurderer eksperter.

11. dec 2021 29

S-tog til Roskilde kolliderer med andre projekter

Politikerne vil udvide S-­banen, så den fortsætter helt til Roskilde. Men projektet baserer sig på nogle forudsætninger, som ikke længere er til stede.

10. dec 2021 22

Prisen er 127.000 kr. per nat: 155 ton skinnefræser på Danmarksturné

Banedanmark er i fuld gang med at vedligeholde jernbaneskinnerne

5. dec 2021 1

1925: Aarhus’ nye godsbanegård tager tyngdekraften i brug ved rangering

Med gennemsnitligt 600 afgående godsvogne pr. døgn fra Aarhus H stilles der stigende krav til rangerbanegårdens ydeevne. Her er udnyttelsen af tyngdekraften et stort fremskridt tillige med installationen af en hydraulisk »Thyssenhütte«-bremse for enden af afløbsrampen.

27. nov 2021

Banedanmark fejlhåndterede validatormangel: Ti projekter forsinket eller aflyst

Danmark har kun 16 tilbageværende validatorer, som har kompetencer i de gamle elektroniske og relæbaserede sikringsanlæg. De få fagfolk udgør nu en flaskehals, konkluderer Rigsrevisionen.

12. nov 2021 7

Departementschef afviser ny togtunnel i København: Det kommer aldrig til at ske

Københavns Hovedbanegård er ved at blive for lille til fremtidens togtrafik. Men i Transportministeriet har man ikke travlt med at kaste penge efter en stor udbygning.

9. sep 2021 18