Efter whiskey-ulykke på Storebælt: Lastbilsbrande udgør ingen risiko for hængerkabler

Siden åbningen af Storebæltsbroen har der været i alt 14 brande i køretøjer. Risikoen for skader er dog lille, og derfor er brandsikring af hængerkabler unødvendigt mener Sund og Bælt.

26. nov 2020 5

Armering i Langelandsbroen er tæret igennem. Forstærkning på vej

Mange års saltning har fået forspændingskabler til at ruste, og sidste år fandt Vejdirektoratet et gennemtæret kabel.

20. nov 2020

Vejdirektoratet korrekser betalingsbro-formand: Der er forskel på "kan" og "skal"

Den nye betalingsbro ved Frederikssund har skuffende trafik. Bestyrelsesformanden mente onsdag, at direktoratet er forpligtet til at sende ham den, hvis det viser sig kritisk.

30. okt 2020 7

Formand for betalingsbro: Vejdirektoratet er forpligtet til at sende os trafikken

Kronprinsesse Marys Bro syd for Frederiksund er langt fra at løbe rundt. Udebliver trafikken, mener bestyrelsesformand, at der er lovgrundlag for at genere bilister på den gratis konkurrent, til de kører nye veje.

28. okt 2020 15

Trafikforskere er pessimistiske trods lille fremgang på ny betalingsbro

Sidste år fik nordsjællænderne en betalingsbro over Roskilde Fjord få kilometer syd for den gamle, som er gratis. Men de færreste bilister har tilsyneladende ændret kørselsmønstre.

28. okt 2020 14

Teknologihistorie: Motorvejsnettet blev projekteret i 1936

Entreprenørernes fremsynede rapport med forslag til landsdækkende motorveje og broer over Storebælt og Øresund kan nu læses i Ingeniørenes Danmarkshistorie.

25. okt 2020 12

Den nye Lillebæltsbro fylder 50 – sådan blev den bygget

21. oktober 1970 indviede kong Frederik IX den nye forbindelse over Lillebælt. Byggeriet havde taget fem et halvt år og kostet 265 mio. kr., og Tidsskrift for Ingeniør- og Bygningsvæsen fortalte i denne artikel udførligt om de tekniske aspekter ved brobyggeriet.

21. okt 2020 4

Sund & Bælt udelukker kattegatforbindelse over Sjællands Odde

Indbyggerne på Samsø må se i øjnene, at en alternativ linjeføring via odden er taget af bordet, blandt andet af hensyn til samfundsøkonomien.

19. okt 2020 71

Ugens bro-debat: Hører mirakler hjemme i trafikplanlægning?

Kronikken i sidste uges Ingeniøren argumenterede for, at Kronprinsesse Marys Bro over Roskilde Fjord var en kortvarig løsning på trængselsproblemet baseret på en ‘mirakelprognose’. Læserne stemte i stort tal i, selv om mange også mente, at broen skal have tid.

10. okt 2020

Kronik: Bro-miraklet på Roskilde Fjord

1. okt 2020 86