Tunneller

Trafikprofessoren: Her er de bedste forslag til en havnetunnel i København

Havnetunnelen kan bygges som en vestlig eller østlig korridor. Men der er store forskelle.

24. aug 2020 5

1969: Limfjordstunnelen løser et påtrængende trafikalt problem

I projekteringen har man draget nytte af nye erfaringer med tunnelventilation, ligesom både tunnel og ramper er beskyttet mod vandindtrængning med en kunstgummimembran af butyl.

10. aug 2020

Lækket tysk rapport viser tre rev direkte på Femern-tunnels linjeføring

Få kilometer syd og øst for Natura 2000-områder, ligger tre beskyttelsesværdige rev, som sænketunnelen sandsynligvis vil ødelægge.

9. aug 2020 7

Se video: I dag brød boremaskinen "Olivia" igennem til Mozarts Plads

M4 Sydhavn er to-tre måneder bagude i tidsplanen. Det prøver Metroselskabet at indhente med eget corona-testcenter og "forstøbte" stationer.

23. jul 2020 3

Corona forsinker sydhavnsmetro i tre måneder: Koster op til 50 mio. kr om måneden

Metroselskabet har måttet betale udenlandske medarbejderes 14-dages karantæne og stoppe en af de to tunnelboremaskiner i en længere periode.

21. jul 2020

Entreprenører betaler milliarderstatning efter bygningskollaps i Køln

I et forlig har et konsortium accepteret at betale 600 mio. euro som dækning for skader, efter byarkivet i Køln kollapsede i 2009 i forbindelse med anlæg af en undergrundsbane og kostede to mennesker livet.

7. jul 2020

Femern-tunnel tilbage til tegnebrættet: Oversete rev kan medføre stor forsinkelse

Slesvig-Holsten trækker i nødbremsen, efter at delstaten har bekræftet fredede rev ud for Puttgarden, som ikke fremgår af Femern A/S' tyske byggetilladelse.

22. jun 2020 26

EU-rapport: Tysk Femern Bælt-bane kan blive så dyr, at den ikke må få offentlig støtte

Den tyske hastighedsopgradering fra Lübeck til Puttgarden kan blive mere end fire gange dyrere pr. km end Ringsted-Rødby. Med langt færre passagerer end beregnet.

17. jun 2020 2

Kronik: Femern-tunnel igangsat på oppustede prognoser og usikker økonomi

2. jun 2020 45

Togtunnel mellem Lolland og Falster vil koste over en mia. kroner

Ifølge anlægsloven om Femern-forbindelsen skal jernbanen føres over Guldborg Sund på en ny klapbro. Sund & Bælt foretrækker en fast bro, men lokale kræfter foretrækker en tunnel, der nu er skønnet til at koste over en milliard kroner. Småpenge, mener borgmester.

28. maj 2020 18