Jernbane

DSB sætter hangardronninger til salg: 11 ‘meget velfungerende’ IC4-tog søger ny ejer

Alt er relativt, også i togverdenen, lyder det fra DSB's chef for togmateriel, som dog ikke vil tage ansvar for mæglerens glade salgstekst om det italienske skandaletog.

20. aug 2020 3

Rigsrevision: DSB's indsats med at færdigbygge IC4 er tilfredsstillende

DSB har stort set færdiggjort IC4-togene og overholdt den oprindelige bevilling, og dermed afslutter Rigsrevisionen sagen. Togene kommer dog aldrig til at erstatte IC3.

12. aug 2020 59

Forsinket igen: Svendborgbanen får tidligst nye signaler i 2024

Den fynske banestrækning Odense-Svendborg bliver nedprioriteret for at sikre fremdrift i udrulningen af det nye signalsystem ERTMS på Sjælland.

6. jul 2020 2

Havarikommission lukker sag om letbane-dødsulykke: Signaler virkede som de skulle

Overkørslen var endnu ikke sikret med halvbomme, da en bil med en norsk familie blev ramt af tog. Men en ombygningen kan have forvirret føreren af bilen.

26. jun 2020 3

Nykøbing får sin klapbro – men den skal være lukket 200 dage om året

Sund & Bælt og Banedanmark ville droppe den planlagte togklapbro over Guldborg Sund, men det er blevet afvist af forligskredsen bag aftalen om Femern-forbindelsen. Men den nye bro kommer til at være lukket fra 15. september til 1. april.

18. jun 2020 32

EU-rapport: Tysk Femern Bælt-bane kan blive så dyr, at den ikke må få offentlig støtte

Den tyske hastighedsopgradering fra Lübeck til Puttgarden kan blive mere end fire gange dyrere pr. km end Ringsted-Rødby. Med langt færre passagerer end beregnet.

17. jun 2020 2

Dieseltog kører videre to år ekstra på sjællandsk pendlerstrækning

Politikerne har lyttet til Banedanmarks appel og besluttet at droppe såkaldt immunisering af Roskilde-Holbæk-strækningen, hvilket ellers ville gøre det muligt at indsætte eltog flere år tidligere.

15. jun 2020 13

Banedanmark: Dyrt og besværligt at gøre plads til nye wifi-kanaler

Det vil både kræve nyt udstyr og omfattende integration, hvis Banedanmark bliver bedt om at flytte det sendeområde man i dag bruger til S-togsnettets signalsystem for at gøre plads til en større udvidelse af det tilladelsesfrie sendeområde til wifi.

11. jun 2020 14

Regionsrådsformand afviser BRT: Det er smart, men tager for lang tid at anlægge

Ifølge ny rapport fra Transportministeriet er der mange fordele ved at omlægge den nedslidte Østbane til BRT. Men det vil tage seks år, og der er usikkerheder ved økonomien.

10. jun 2020 19

Serviceeftersyn: Fortidens synder har gjort jernbanen »nedslidt, umoderne og udfordret«

Udrulningen af signalprogram og andre moderniseringer er nu i en god gænge, konstaterer Transportministeriet. Men efterslæbet er stort, og bilerne er et billigere og hurtigere alternativ.

3. jun 2020 14