Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Jernbane

Banedanmark starter undersøgelse: Hvordan klarer vi os uden Roundup?

Hvis bevoksningen ikke skal overtage de danske skinner, skal Banedanmark enten fortsætte med at bruge sprøjtemidlet glyphosat eller finde en afløser. Banelegemerne tager i dag imod 82 pct. af det offentlige forbrug af sprøjtemidlet.

10. dec 2019 26

Moderne damplokomotiver løber 12-13 mil i timen

Hvor personvognene tidligere var snævre og ubekvemme, er waggonerne nu blevet større og for de første klasser udstyret med mere luksus. Vi er gået i arkivet og har fundet en artikel fra 1878.

23. nov 2019

Sveller i bøg kan ikke hamle op med pommersk fyr

Statsbanernes forsyning af fyrresveller fra udlandet har de senere år svigtet på grund af verdenskrigen, skrev Ingeniøren i 1918. For at gøre sig uafhængig af det udenlandske marked har man eksperimenteret med dansk gran- og bøgetræ – men uden den store succes.

2. nov 2019

Danmark og Slesvig-Holsten vil samarbejde om at køre brinttog

Den danske transportminister har indgået en aftale med sin kollega fra den tyske delstat om at undersøge, om der kan køre brinttog på strækningen mellem Esbjerg og tyske Nibøl.

31. okt 2019 42

Ulovlige indtrængere er de hyppigst dræbte i jernbaneulykker

Af 41 dræbte på jernbanen sidste år, tog 31 deres eget liv, mens ti døde i egentlige jernbaneulykker. Heraf var de syv trængt ulovligt ind. Ti blev kvæstet på skinnerne i 2018.

29. okt 2019 5

Har prøvet stråling, myresyre og hvidløgssaft: Kun Roundup virker for Banedanmark

Banedanmark er statens største forbruger af pesticider, ganske enkelt fordi alternativerne ikke kan holde sporene fri for ukrudt.

25. okt 2019 72

Kinesisk magnettog skal køre 2.000 kilometer på to timer

Kina planlægger en ny maglev-rute på 2.200 kilometer mellem byerne Beijing og Guangzhou, hvor magnettoge skal kunne køre op til 1.000 kilometer i timen.

8. okt 2019 28

Østbanen: Lokaltog sænker hastigheden på slidte skinner

Passagererne på Østbanens lokaltog kan se frem til længere rejsetider og færre afgange.

1. okt 2019 24

Støttepartier undrer sig: Ny vestfynsk bane påbegyndes først i 2023

Socialdemokraterne kritiserede den borgerlige regering for manglende handling på banen, som skulle have stået klar i 2026. Nu bliver det tidligst i 2029.

30. sep 2019 22

Lidar-scanning af 3.125 km jernbane skal måle frirum og skæve spor

Netop nu er data fra en tredjedel af Banedanmarks jernbanespor ved at blive behandlet. Fra næste år skal hele jernbanenetværket scannes årligt.

12. sep 2019 5