Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Broer

Corona rammer ny Storstrømsbro

Corona-epidemien har sat produktionen af støbeforme til den nye bro over Storstrømmen i stå i Kina, og underentreprenører har svært ved at få folk frem til byggepladsen i Danmark. Om det vil få betydning for tidsplan og økonomi, er dog stadig usikkert.

23. mar 2020 2

Rapport: Billigste Kattegat-projekt med tog koster godt 100 milliarder

Cowi skitserer mulige linjeføringer til en fast Kattegatforbindelse i første del af forundersøgelsen. Den billigste løsning skærer godt 25 procent af den pris, der tidligere har været nævnt for en kombineret vej- og baneforbindelse

13. mar 2020 117

1937: Højbro over Storstrømmen indvies efter 50 års tilløb

Lige siden 1887 har der været projekter på bordet om en lavbro til Falster, men af hensyn til skibstrafikken blev det en højbro med tre gennemsejlingsfag, skrev Ingeniøren ved indvielsen i 1937.

29. feb 2020

København godkender akutrenovering af Langebro til 36 mio.

De mest akutte fejl på den problemfyldte Langebro skal nu repareres. Frem mod 2030 kræver broen renoveringer for over 300 mio. kroner

25. feb 2020

Skader på Langebro: Her er kommunens teori om 66 år gammel byggefejl

Armeringen har ikke fået det nødvendige betondæklag under konstruktionen af Langebro, vurderer Københavns Kommune, som står over for en trecifret millionregning til renovering af broen.

24. feb 2020 2

1954: Ny Langebro er den bedst tænkelige løsning

Den gamle svingbro fra 1903 har fået en værdig afløser, skrev Ingeniøren, da den nuværende klapbro i 1954 blev taget i brug. Vi roste broen for på en harmonisk og smuk måde at glide ind i bybilledet, men kritiserede samtidig linjeføringen af sporvognene, så de svinger ind foran biltrafikken.

18. feb 2020

Konstruktionsfejl fra 1954: Langebro kræver akut renovering

Københavns Kommune lægger op til at bruge 36 mio. kr. på at ordne akutte problemer. En totalrenovering af Langebro vil koste kommunen over 300 mio. kr.

18. feb 2020 19

Femern-bygherre og lystsejlere i åben strid: Besværlig bro sparer kun 50 mio.

Sund & Bælt og Banedanmark overvejer at spare klappen væk på jernbanebroen over Guldborg Sund. Manøvren vil højst spare 50 mio. kr., men vil være til stor gene for områdets lystsejlere.

11. feb 2020 11

1987: Cowi undersøger bro over Gibraltarstrædet

En 26 km lang hængebro over strædet mellem Spanien og Marokko er teknisk mulig, men bliver næppe til noget inden år 2000, vurderede civilingeniør fra det danske ingeniørfirma i 1987.

8. feb 2020

Sund & Bælt ændrer argument: På grund af lommesmerter må vi svejse Frederik IX's bro fast

En budgetoverskridelse for Ringsted-Femern Banen har medført en økonomisk analyse af anlægget. Det har mundet ud i et spareforslag, der vil svejse broklappen på Frederik IX's bro ved Nykøbing Falster fast.

7. feb 2020 47