Biodiesel

KRONIK: Supplér IPCC’s regnemodel med Real Climate Impact

8. jun 2021 10

Biodieselproducent anfægter uambitiøs transportaftale: »Vi er en del af løsningen«

Man risikerer at sætte en udvikling i alternative biobrændstoffer i stå en flerårig periode i Danmark, mens vores nabolande overhaler os, påpeger den fynske producent Emmelev.

20. jan 2021

»Dybt skuffende«: I fremtiden skal der blandes mindre biobrændsel i benzin og diesel

Mens Venstre frygter, at fremtidens lave krav til iblanding vil skade den danske produktion af biobrændsel, glæder det Rådet for Grøn Omstilling.

20. jan 2021 13

Firma skaber debat med ny rapport: Vores biodiesel er et bæredygtigt alternativ

Økonomisk og CO2-mæssigt kan biodiesel være et godt alternativ til fossil diesel frem mod 2030, viser ny analyse, som imidlertid har mangler i regnskabet for arealanvendelse. Energieksperter afviser derfor, at dansk bioolie anvendes i transportsektoren.

16. dec 2020 20

Transporten kaster håndklædet i ringen: Vi kan ikke levere 70 procents CO2-reduktion

Indsatsen for at få klimabelastningen fra transporten af varer, gods og personer bragt ned ligger ikke i den dyreste ende. Alligevel afviser branchen selv, at de kan levere svarende til det nationale klimamål.

18. mar 2020 18

Kortsigtet hovsa-lov om biobrændstoffer på vej gennem Folketinget

Ny lov skal i sidste sekund gøre Danmark klar til at overholde EU 2020-krav til transporten billigst muligt. Spild af penge, der ikke forhindrer palmeolie i danske biler, mener kritikere.

12. dec 2019

Er vi virkelig klar til grøn luftfart om fem år?

Ingeniøren var i sidste uge til præsentation af ny rapport om nye flydende grønne brændsler til luftfarten. Det blev flere gange gentaget, at teknologien allerede er på plads - men er den nu også det?

6. nov 2019 10

»Tudetosset« EU-lov sender tonsvis af palmeolie-diesel ind i danske biler næste år

Brændstofleverandørerne og Det Økologiske Råd er begge dybt frustreret over biobrændstof-direktivets 2020-krav, der kun gælder i ét år og derfor bliver uden klimaeffekt og meget dyrt.

3. okt 2019 7

Ugens debat: ‘Sort’ palmeolie i tanken satte gang i debatten

En stadigt større del af EU’s import af palmeolie anvendes som biodiesel i stedet for i mad og kosmetik, skrev ing.dk i sommer. Og palmeolie er klimamæssigt det allerværste biobrændstof. Problemet er i høj grad det skovareal, der ryddes for at give plads til oliepalmerne, og flere læsere på ing.dk pegede på det vanskelige i at forhindre det fænomen.

17. aug 2019

Rekordstore mængder importeret palmeolie ender i sort biodiesel

Mere og mere af den palmeolie, som EU importerer, bliver lavet til biodiesel fremfor at indgå i mad- og kosmetikprodukter. Det øger risikoen for skovrydning og øgede CO2-udledninger. Dybt bekymrende, siger professor.

29. jul 2019 458