Sponseret indhold

Efter 20 år: ”Mennesker er gode til mange ting, men ikke til at drifte systemer"

Anders Pedersen hjælper Ateas kunder med at få struktur og styring på deres cloud-løsninger, så der kommer styr på både sikkerheden og økonomien. Han har både set, hvor galt det kan gå uden de rigtige rammer – og så har han prøvet selv at lægge en bankafdeling ned ... med én fod.

Af TECH RELATIONS for ATEA
”Jeg er ikke en person, der bryder mig om at blive puttet ned i en silo. Jeg er egentlig ansat i Consulting-afdelingen, men får også lov til at bevæge mig over i Enterprise-salg. På den måde er Atea en fed arbejdsplads, hvor jeg får lov til at bevæge mig rundt i virksomheden,” siger Anders Pedersen, der er Enterprise Architect. Illustration: Jeppe Carlsen

”Det er næsten for nemt at smække en cloud-løsning i luften. Det er derfor, der er brug for en strukturfascist som mig,” mener Anders Pedersen.
Han er Enterprise Architect hos Atea og hjælper kunderne med at lave governance-regler, der både holder styr på sikkerheden, men også sørger for, at de økonomiske rammer holder.

”Vi har været ude hos kunder, hvor regnskabsafdelingen pludselig opdagede, at forbruget på firmaets public cloud-løsning i et kvartal var eksploderet og lå en kvart million euro højere end normalt. Det er et forbrug på næsten 2 mio. kroner, hvor ingen kunne pege på, hvem der havde brugt løsningen.”

Skrækhistorien er fra den virkelige verden, og det var også en af den type historier, hvor der ikke var noget at gøre, fortæller Anders Pedersen.

”Når mælken er drukket, så er man nødt til at betale regningen,” konstaterer han tørt.

”Det er sådan noget der sker, hvis man har givet folk rettigheder uden at sætte loft på forbruget,” understreger Anders Pedersen.

Af samme grund er det en kæphest for ham at sørge for, at cloud-løsninger også følges op af et solidt governance-lag. Det handler både om sikkerhed og om økonomi; adgangskontrol, backup-rutiner, hvem der må bestille hvilke servere og – ikke mindst regler for monitorering af de løbende udgifter.

De sagde stadig ’hej’ 18 år senere

Anders Pedersen har tæt ved 30 års erfaring i it-branchen og var kortvarigt ansat i Atea tilbage omkring årtusindskiftet. Nu er han tilbage og har allerede en fornemmelse af, at folk gerne vil trække på hans viden.

”Jeg er blevet taget vanvittigt godt imod i hele organisationen, og folk er interesserede i det, man laver,” fortæller han.

”Selv om det er 18 år siden, jeg sidst arbejdede hos Atea – da vi hed Ementor – så var der stadig nogle, der sagde ’Hej Anders’, da jeg startede sidste år. Det giver en eller anden form for samhørighedsfølelse, som jeg ikke har oplevet andre steder, hvor jeg har været ansat.”

Ikke alt skal i skyen

Hans egen rolle handler i stort omfang om at hjælpe virksomheder med et metodeapparat, når der skal indføres cloud-løsninger.

”Det handler om at få struktur, overblik og ejerskab til tingene, uden at det stopper agiliteten.”

”Jeg har endnu ikke set en kunde, der har fuldstændig styr på deres cloud, f.eks. i en defragmenteret organisation som en kommune eller et universitet, hvor det typisk kan stikke fuldstændig af, fordi det er så nemt at komme i gang med cloud-løsninger.”

Netop det med, at det er nemt at sætte en server mere op og nemt at stirre sig blind på cloud-fordele som oppetid, fleksibilitet og kapacitet, gør, at Anders Pedersens opgave nogle gange handler om at få kunderne til at tænke sig om to gange.

”Det er ikke alt, der skal proppes op i en public cloud-løsning. Der findes f.eks. monolit-systemer, som bygger på software, der måske er lavet i 90’erne, og som er dårligt skalerbart. Der findes heldigvis nogle fornuftige analyseværktøjer, så man kan afgøre, om en løsning skal kodes om, eller om man kan ’containerize’ løsningen. Det kan der ofte være forskellige holdninger til.”

Den vigtigste regel handler for ham om den forretningsmæssige logik:

”Der skal være en business case, før man går i gang med at forbruge løs i ens cloudløsning. Hvis det ikke skaber værdi, skal man måske bare droppe ideen.”

Mennesker er ikke gode til at drifte systemer

Grundlæggende er der stadig mange fordele ved cloud-løsningerne, understreger han. Man slipper f.eks. for en del af de sikkerhedsproblematikker, man typisk selv skal tage sig af. Og it-sikkerhed bliver en mere og mere omfattende disciplin i de her år.

”De der ransomware-angreb – som f.eks. Cryptolocker – de finder alle huller i osten og kan virkeligt lamme en virksomhed. Og hvis man ikke får ryddet godt nok op efter et angreb, så bliver man ramt igen.”

En anden fordel er, at man får fjernet noget af den menneskelige usikkerhed.

”Mennesker er gode til mange ting, men ikke til at drifte systemer. På et tidspunkt går der noget galt, når en eller anden glemmer en rutineopgave. Her er fordelen ved at bruge en standard Azure-løsning til f.eks. Sharepoint eller Exchange, at Microsoft kommer med det hele. Der er så meget redundans proppet ind i systemet, som vi mennesker dermed slipper for at tage os af,” siger Anders Pedersen.

Illustration: Jeppe Carlsen

Derudover er det også en fordel at skifte fokus i virksomheden.

”Fordelen er også, at når man holder op med at bruge kræfter på driftopgaverne, så kan man bedre fokusere på forretningsudvikling.”

Jobgaranti i årtier

Anders Pedersen er glad for at arbejde med public clouds og er overbevist om, at der er jobgaranti de næste par årtier.

Det gør ham heller ikke nervøs, at både Apple, Facebook, Google og SAP er ved at bygge datacentre i Danmark. Tværtimod vurderer han, at det bare styrker cloud-tankegangen. Det bliver blandt andet nemmere at smide data op i cloud-løsninger, når man ikke skal være bekymret for, om de pågældende data må ligge uden for landets grænser.

”Der kommer til at ske store ændringer hos samtlige hosting providere i de kommende år. Det gælder både for en lille lokal it-virksomhed og for større firmaer som Atea,” fastslår Anders Pedersen.

”Det giver også en hel anden dynamik, når serverne står tættere på, og systemerne ikke ’lagger’, fordi datacenteret reelt står nede i Holland eller USA. Det kan godt være, at vi kun taler millisekunder, men det betyder stadig noget, og man kan ikke flytte tingene hurtigere end lysets hastighed.”

”Vi kommer til at se endnu flere virksomheder, der tømmer de gamle serverrum i kælderen til fordel for en cloud-løsning. Til gengæld bliver der sikkert plads til en masse motionscykler og romaskiner,” kommer det med et grin.

Men de tomme serverrum betyder ikke færre opgaver. Det betyder blot, at opgaverne bliver flyttet og forandrer sig.

”Vores job bliver at lægge nogle andre services ovenpå. Der er stadig massevis af opgaver. Vi skal bare skifte fokus, så vi f.eks. hjælper med migrering, governance og forretningsudvikling omkring de her cloud-løsninger.”

De mange år i branchen har også lært Anders Pedersen vigtigheden af faste regler, fordi selv små fejl kan have ret store konsekvenser.

Lukkede bankafdeling med én fod

”En af mine kolleger kom en gang til at lægge samtlige filialer i en større bank ned, fordi man ved en fejl rullede en opdatering ud, som gav samtlige pc’er på netværket samme brugernavn. Da netværket naturligvis ikke accepterede to maskiner med samme navn, var samtlige bankens lokale filialer straks koblet af netværket,” fortæller Anders Pedersen.

Brøleren står stadig mejslet i hans hukommelse.

”Det var i december 99. Vi måtte sende 40-50 mand af sted, som kørte ud i biler til samtlige filialer for at hive alle pc’er af netværket, starte dem op i sikkert mode, ændre navn på maskinen – for så at koble dem på enkeltvis. Det var lidt dyrt i mandetimer, og så var det alt sammen for noget så uskyldigt som en tysk ordbogspakke,” husker Anders Pedersen.

Han erkender, at han selv har trådt i spinaten.

”Jeg kom en gang til at læne mig op af et server-kabinet og støttede med foden. Jeg opdagede bare ikke, at jeg ramte udløsningsmekanismen til et kabinet. Da det åbnede, så blev hele bankens erhvervsafdeling lagt ned. Det kostede mig en større omgang Othellolagkage til hele banken dagen efter.”

For Anders Pedersen understreger de to brølere, hvor vigtigt det er med en moderne it-infrastruktur, hvor der er taget højde for nedbrud.

”Når man køber en løsning f.eks. fra Microsoft, så kommer den med så mange indstillinger og så meget sikkerhed, at man netop ikke kan læne sig op ad et forkert kabinet og så lægge hele virksomheden ned. I hvert fald ikke, hvis jeg har været inde over.”

Konen spurgte, om jeg ikke burde skifte job

Selv om han selv går meget op i at bygge løsninger, der er stramt styret, så værdsætter han fleksibiliteten i det nye job. Han bliver ganske vist målt på, hvor meget hans timer kan faktureres, men målene bliver styret fleksibelt.

”Jeg har en rigtig god leder, som er meget forstående over for de komplekse opgaver, man har. Han kan godt forstå, at min utilization-grad ikke er den største, fordi det ikke er alle mine opgaver, der er kundevendte. Derfor har jeg også fået at vide, at jeg bare skal fortsætte med at arbejde på tværs af afdelingerne.”

Illustration: Jeppe Carlsen

Anders Pedersen har tidligere været ansat i en større global konsulentvirksomhed, hvor han skulle lave faste indrapporteringer på faste tidspunkter. I dag erkender han, at det var et forkert match.

”Det var mit forsøg på at skifte til en rolle som release manager, men det var jeg bestemt ikke særlig god til. Til sidst spurgte min kone, om det ikke var på tide, at jeg søgte et nyt job.”

”Jeg er ikke en person, der bryder mig om at blive puttet ned i en silo. Jeg er egentlig ansat i Consulting-afdelingen, men får også lov til at bevæge mig over i Enterprise-salg. På den måde er Atea en fed arbejdsplads, hvor jeg får lov til at bevæge mig rundt i virksomheden.”

Fleksibiliteten har også nogle fordele, der kommer kunderne til gode.

”Hvis vi bliver kaldt ud til et systemisk nedbrud hos en kunde, så er vi hurtige til at få sat det rigtige team sammen for at få løst problemet. Det med lynhurtigt at flytte rundt på folk og stykke en effektiv task-force sammen – det er vi altså ret gode til i Atea.”