Sponseret indhold

Digital projektstyring halverer tid på gigantisk byggeprojekt

Byggeprojektet ‘Queens Wharf’ i Brisbane har fået ny digital styring af byggeplanerne. Slut er det med printede arkitekttegninger med håndskrevne noter; nu kan byggepladsens 50 brugere arbejde på samme dokumenter samtidig og endda se ændringerne live.

Af TECH RELATIONS for Bluebeam

Ambitionerne mangler ikke på Brisbanes havnefront. Det nye ikoniske byggeri ‘Queens Wharf ’ skal med sine 2.000 lejligheder, 1.000 luksus-hotelværelser, shopping, casino og restauranter være med til at booste Brisbanes status som turistby. Entreprenørvirksomheden Cottee Parker står for at realisere bygningen.

”Queen's Wharf er et af de største projekter i Australien,” siger Naveen Dath, som er direktør hos Cottee Parker. "Den ultimative idé og visionen for Queen's Wharf handler om at gøre det til en bemærkelsesværdig global destination, der vil sætte Brisbane på verdenskortet."
Stedet forventes at tilføre 8.000 arbejdspladser og mere end 16 mia. kroner i øget turisme om året til området. Det imponerende byggeri skal planmæssigt stå færdigt i 2024.

Stort projekt tvinger til nytænkning

Cottee Parker er et af Australiens mest anerkendte arkitektfirmaer med kontorer over hele landet og 30 år i branchen. Men selv for dem er ’Queen’s Wharf’ en stor mundfuld, som udfordrede de sædvanlige arbejdsgange og rutiner.

For entreprænørvirksomheden Cottee Parker har Bluebeam Revu ikke blot hjulpet med at nedbringe den tid, der bruges på Queen's Wharf. Det hjælper også med at mindske den samlede risiko, der er forbundet med, at Cottee Parker påtager sig et så stort projekt. Revu er værktøjet til at arbejde hurtigere, mere effektivt og lande store projekter på ansvarlig vis. Illustration: Cottee Parker

Virksomheden har altid haft byggeplaner på print og med håndskrevne revisioner og noter, men Queen’s Wharf var mere, end der kunne rummes på papir. Løsningen viste sig gennem et par arkitekter hos Cottee Parker, der arbejdede på mindre projekter. De introducerede Queen’s

Wharf-teamet for Bluebeams digitale løsning Revu. Et stykke software, der tillader netop store byggeprojekter at dele tegninger, planer og noter med hele teamet online og live. Revu blev rullet ud på projektet, og der var straks en forandring at spore.

”Vi oplevede hurtigt, at vi brugte meget mindre tid på dokumentrevision. Pludselig skulle vi heller ikke trækkes med folk, der rendte rundt og prøvede at finde ud af, hvem der havde skrevet hvilke kommentarer. Revu skabte kontakt mellem de mennesker på kontoret, der havde brug for at være i kontakt, og vi vidste altid, hvem der havde skrevet hvad på de digitale dokumenter, " siger Naveen Dath.

Fra analog styring til digital

Udfordringen ved at rulle Revu ud var at få de mindre teknisk kyndige teammedlemmer til at tage det til sig.

”Vores tilgang var at efterligne arbejdsgange fra det virkelige liv, som vi allerede mestrede og havde på plads,” siger Quinton Cooper, som er udviklings- og uddannelseschef hos Cottee Parker.

”Den papirbaserede arbejdsgang, som folk var vant til, var vi i stand til at efterligne i Bluebeam Revu.”

5.000 dokumenter danner grundlag for byggeriet i Brisbane, og de er under konstant revision af holdet, der bygger. Inden Bluebeam Revu blev der printet og runddelt 50 sæt af disse dokumenter med nye markeringer og opdateringer ved hver revision.

Optimeret proces, kvalitetssikring og tidsbesparelse med Revu

Før implementeringen af Revu tog det teamet en uge at lave dokumentmarkeringer, men efter implementeringen er tiden stort set halveret. Samtidig kan teams arbejde løbende, som rettelserne dumper ind på dokumenterne. Det er ikke længere nødvendigt at vente på, at alle noter er påført, og at tegningerne er omdelt.

Kvalitetssikring har altid været centralt i en byggeproces, og den tidligere arbejdsgang var klodset og svær at styre.

”Ved revision udskrev vi tidligere alle ark, der hørte til projektet, og gav hver projektleder, der skulle gennemse det, initialer. Derpå blev det sendt rundt på kontoret fra den ene til den anden, og alle brugte forskellige farver kuglepen, så det var muligt at identificere, hvem der havde gjort hvad,” siger Steph Cook, der er arkitekt hos Cottee Parker. Han fortsætter:
“Denne manuelle proces med at cirkulere og granske er tidskrævende. Dokumenterne lå ofte på en arkitekts skrivebord en hel dag med op til 10 projektledere, der skulle gennemse et sæt dokumenter. Det kan let gå 10 dage med denne proces,” siger Steph Cook.
Cottee Parker estimerer, at de har halveret tiden med at revidere dokumenter efter implementeringen af Revu samt opnået store økonomiske og grønne besparelser på print-job.

For Naveen Dath har Bluebeam Revu ikke blot hjulpet hans team med at nedbringe den tid, der bruges på Queen's Wharf. Det hjælper også med at mindske den samlede risiko, der er forbundet med, at Cottee Parker påtager sig et så stort projekt. Revu er værktøjet til at arbejde hurtigere, mere effektivt og lande store projekter på ansvarlig vis.

”Ud fra det, jeg har set, er evnen til at samarbejde på tværs af enkeltpersoner, teams og kontorer en fantastisk fordel, som vi får med Revu,” slutter Naveen Dath.