Virkemåde af speciel "Kina" Dypkoger?

Jeg har købt en lidt speciel dypkoger fra ebay, men vil egentlig gerne vide hvordan den fungerer, og hvad den gør hvad den evt. gør ved vandet..?

Det drejer sig om denne: http://www.ebay.com/itm/Home-Portable-Trav...

Inde i dypkogeren er der "2 plader" med et hulrum i midten, og vandet koger på den del af dypkogeren der er nedsænket (Antager det er fordi der skabes en forbindelse mellem de 2 plader igennem vandet)?

Jeg er lidt utryk ved at bruge produktet, da jeg aldrig har set dette funktionsprincip før. Det smarte ved denne er dog at hvis alt vandet fordamper, så aktiveres dypkogeren ikke (Fordi vand ikke rører de 2 plader?). Hvormid traditionelle dypkogere evt. vil nedsmelte...

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Hmm Den må ikke bruges i metalbeholdere og du må ikke røre ved vandet mens den bruges... Kunne det tænkes at det er et spørgsmål om direkte fase på den ene plade og nul på den anden? Samme princip som når man steger en pølse ved at sætte et søm i hver ende og forbinde det til stikkontakten.

Hvis det er sådan den virker, er den direkte livsfarlig og du bør ikke bruge den!

• 1
  • 0

Nu er der jo næppe nogen der tester med fingrene om vandet koger... men tror du at det er muligt at specificere 1500 Watt strømforbrug når der bruges forskelligt mineralholdig vand med forskellig ledningsevne ?

• 0
  • 0

at afsætte den effekt ved at lade strømmen gå gennem almindeligt postevand. Og hvis det så var muligt, ville der nok udvikles betragtelige mængder knaldgas (vekselstrøm !) længe før vandet begyndte at koge.

Jeg gætter på, at det eneste de "indvendige elektroder" bruges til, er at måle om tingesten står i vand til halsen, eller om bægeret er tomt.

• 1
  • 0

Du bør ikke selv importere varer fra Kina, som sættes til stikkontakten. Køb dem i Danmark, eller eventuelt EU. Så er du sikker på, at importøren står inde for, at varen er lovlig. Ellers, står du selv med ansvaret. Det er dig, der står med ansvaret, og ikke producenten, når du importerer fra Kina.

Køber du varerne i Danmark har importøren ansvaret. Forsikringsmæssigt kan måske også være problemer, hvis du selv importerer.

Så mit bedste råd er, at smide produktet ud. Ødelæg det først, så du sikrer andre ikke bruger det.

Efter beskrivelsen at dømme, er produktet ulovligt og farligt, at sætte til stikkontakten.

• 1
  • 1

at måle om der der forbindelse fra stikets ben til disse "plader" - eller helt enig med Claus Vaaning - det kan ikke lade sig gøre at afsætte nok effekt på så små elektrodearealer.

Men: Hvis der virkelig er indbygget føler + TRIAC i dimsen, er den godt nok billig.

mvh Flemming

• 0
  • 0

Jeg forsøgte lige at være lidt dumdristig... og røre ved vandet. Dette skete der intet ved! Vandet bobler nærmest ud fra de 2 plader (Antager der sker en eller anden proces, grundet det med ionerne i vandet som de skriver)

Watt forbruget afhænger af hvor meget den er nedsænket i vandbeholderen. Hvor intervallet går fra 300W (hvis kun den nederste rille er nedsænket - se billede). Til 2000W, hvis alle 3 riller er nedsænket.

Pladerne er ca. 16cm lange, 2cm brede, og vil gætte på 0,5mm tykke.

Det tager ca. 3-4min at bringe 1 liter postevand i kog (ca. 98 grader), fra stuetemperatur.

• 0
  • 0

Det med at den ikke må bruges i metalbeholdere er formodentlig det operative hint.

Det kan enten være sikkerhedsmæssigt, hvis der er en direkte forbindelse til stikkontakten, men så dum tror jeg ikke nogen ville være, selv ikke i Kina. Desuden kan heller ikke jeg få effektregnskabet til at hænge sammen med postevands normale ledningsevne.

En anden mulighed er et højfrekvent vekselstrømsfelt mellem pladerne, så opvarmningen sker lidt i stil med en induktionsovn, men heller ikke her kan jeg få tingene til at passe sammen fysisk, en 1500W HF generator fylder en god del mere end den viste dims.

Start allerførst med at måle om der er direkte forbindelse fra de to plader til stikkontakten, af hensyn til personsikkerheden.

En måde at komme lidt tættere på virkemåden er at undersøge om der udvikles elektrolytiske gasser.

Hold en kande eller kop på hovedet over dimsen mens den varmer og prøv (Forsigtigt!) med en tændstik om der er opsamlet knaldgas.

Alternativt, prøv at sætte den i lidt letsaltet vand og se om der lugter svagt af klor (Endnu mere forsigtigt!)

• 1
  • 1

Det vil altid "boble" når man afsææter så stor effekt i vand på så små overflader - det er lokal kogning - spårgsmålet er, om disse bobler stiger til overfladen - eller blot "opløses" i vandet igen. Hvis de blot opløses, er det bare damp.

M.h.t. ændring af effekt ved nedsænkning: Sker dette trinløst - altså gradvist stigende effekt ved nedsænkning - eller kommer det "i trin"

Jeg er stadig mystificeret af, at man kan lave dimsen til den pris, hvis der virkelig er en styring i den.

At du har rørt ved vandet uden at få stød er ingen garanti for isolering mellem fase og vand - prøv som tidligere nævnt at lave en gennemgangsmåling mellem stikket og pladerne.

mvh Flemming

• 0
  • 0

kunne man vel nok ofre et eksemplar, og splitte den ad for at se hvad der er inden i.

Og så lige en bemærkning om knaldgas: PAS PÅ ! Knaldgas er ikke noget at spøge med, og frem for at "opsamle" eventuelle gasser i en kop eller lign. ville jeg nok foretrække den mere sikre fremgangsmåde: Kom et par dråber sulfosæbe i vandet. hvis det resulterende sæbeskum indeholder knaldgas, vil skummet eksplodere med et brag som tydeligt viser hvordan "knaldgas" har fået sit øgenavn. Forsøget kan bedst udføres udendørs, og med høreværn !

• 0
  • 0

Jeg har nu undersøgt "dimsen" nærmere. Og følgende ting gør sig gældende:

• 0 har forbindelse til en af pladerne
  • fase har forbindelse til den anden plade.

Jeg har observeret at der dannes en slags hvid belægning på de 2 plader, når apparatet er brugt. Hvis jeg skraber det af, nedfælder det som pulver (Når den er tør selvfølgelig). Hvis den benyttes igen, kommer belægningen der igen...

Det med at afprøve for knaldgas ved jeg ikke lige om jeg er villig til at påbegynde..

Det med øgelse af effekt, efterhånden som den nedsænkes sker gradvist. Dvs. inddelingen i de 3 "hulrum" er irelevant, men kun for at holde pladerne på plads og få de kan få kontakt med vandet..

• 0
  • 0

Jeg har observeret at der dannes en slags hvid belægning på de 2 plader, når apparatet er brugt. Hvis jeg skraber det af, nedfælder det som pulver (Når den er tør selvfølgelig). Hvis den benyttes igen, kommer belægningen der igen...

Det er vel som ved alle kogninger af vand i dette rige af kalkholdigt vand kalk.

• 1
  • 0

Endvidere ser det ud som boblerne stiger mod tops af beholderen, og afsættes som damp.

Havde den lige til at køre i 10min, og ledningen blev da godt lun...

• 0
  • 0

" 0 har forbindelse til en af pladerne fase har forbindelse til den anden plade. "

Det var så her jeg allerede havde deponeret den i "elektronikskrot" efter at have klippet ledningen af...

• 3
  • 0

Der er 230volt AC imellem kontaktfladerne når den er tændt... Er det et issue?

• 1
  • 0

Apparatet er livsfarligt at bruge hvis der er forbindelse direkte fra fase og nul til de 2 plader. Skil den ad for at se hvad den indeholder og giv venligst en beskrivelse.Den er velegnet til at slå sig selv ihjel med.

• 0
  • 0

China Export :)

Med den opbygning, må min stikdåse på forlængerledningen også kunne bruges som dybkoger? Eller er der for stor afstand mellem elektroderne?

• 1
  • 0

"Der er 230volt AC imellem kontaktfladerne når den er tændt... Er det et issue?"

Ja, det gør den livsfarlig hvis du er bare en smule uheldig.

Jeg foreslår at du sender den til sikkerhedsstyrelsen, de har et rædselskabinet hvor de vil passe godt ind...

• 1
  • 0

På en eller anden måde synes jeg den er smuk i al sin enkelhed!

Smuk som fysikeksperiment; men også som et eksempel på at man skal være forsigtig med, hvad man køber og bruger.

• 0
  • 2

Princippet er jo smart nok, men jeg tror de undgår USA mere på grund af mulige erstatninger end på grund af de 110 volt. Jeg kan heller ikke undgå at tænke på hvor meget af elektroderne der opløses, og hvad de består af. Det mest geniale er nok sikringen mod tørkogning, men ellers er det et i alle henseender afskyeligt produkt. Den tenderer til den alternative nobelpris.

• 2
  • 1

Den eneste grund til den blev indkøbt var grundet tørkogningssikringen, da jeg ikke har kunnet finde andre dypkogere på markedet med dette indbygget..

Men skrev da til sælgeren på ebay, at jeg gerne ville have pengene retur - og gjorde opmærksom på farerne ved benyttelse af produktet :)

• 1
  • 0

Kan ikke lade være med at tænke på, hvad der sker, når 0-lederen af den ene eller anden grund mister forbindelsen, og husets ukyndige beboer trækker den nu våde dyppekoger op af vandet for at undersøge, hvorfor den ikke varmer.

• 0
  • 0

Jeg søgte netop efter en dyppekoger, og faldt over tråden her. Det tør jeg så ikke prøve kræfter med, men jeg skal udskifte denne efter manger års brug. Den har virket fornuftigt (til kaffen) men nu har jeg mistet den på min sidste tur. Så må vi se om det bliver en kina-model denne gang.

• 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten