Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Varmelegeme i el-kedel

Hej Ingeniører og teknikere mm.

Har nogen i dette forum erfaring eller viden om vandkvaliteten i el- kedler, når disse ad åre har kogt adskillige hundrede liter vand? Jeg husker min første kedel. Varmelegemet lå frit tilgængeligt i kanden og efterhånden blev den legerede overflade nedbrudt og lignede mest af alt en stærkt angrebet elektrode i en eller anden elektrolyt. Således har jeg indtaget ukendte metaller i et ligeså ukendt omfang og det bryder jeg mig egentlig ikke om at tænke på. Sidenhen anskaffede jeg en anden kedel, denne gang med skjult legeme (nu kunne jeg ikke længere se hvor galt det stod til - ude af øje, ude af sind:-/ ) Således er jeg tilbage ved udgangspunktet, nemlig usikkerheden vedrørende kvaliteten af vandet. Jeg afsyrer jævnligt med ca. 1 dl. Eddike til 0,9 l. Vand. Håber nogen kan bidrage konstruktivt?

På forhånd tak.

Mvh Kristoffer

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Bunden på elkedler med skjult varmeelement, bør der jo ikke være problemer med, hvis det er ægte rustfrit stål. Så er det vel ikke anderledes end at koge vand i en gryde. Værre er at vandet står stille i diverse rør i vandinstallationen. Især kan kobberrør jo afgive noget til vandet, ligesom den smule vand der står i blandingsbatteriet kan indeholde bly m.m. Så lad vandet rende bare et par sekunder først. Du kan også lade være med at være helt så flittig med afkalkningen af elkedlen. Kalken giver en lille overflade mellem vandet og bunden. Levetiden på elkedlen kan dog påvirkes lidt, men nok ikke så meget så længe det kun er et lille bitte lag kalk.

• 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten