close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Seniorernes sorte hul

Jeg befinder mig i en besynderlig situation.

En situation, som det politiske landskab i DK nok med vanlig skødesløshed har glemt. Jeg har besynderligt nok heller ikke hørt IDA eller IAK adressere paradokset.

Man vil have os til at arbejde længere og længere og udskyde pensionen.

Men man vil ikke understøtte vores forbliven på arbejdsmarkedet den dag, vi har passeret de 65.

Jeg er maskiningeniør – og en ret erfaren en af slagsen. Jeg har holdt mig til de ydmyge steder, for det er de mest spændende. Til gengæld er det også de mest sårbare. Ved nedgang i ordrebogen risikerer man at stå uden arbejde.

Det er også til at håndtere for de fleste. Bare ikke hvis man er fyldt 65, i fuldt vigør og brænder efter at gøre en indsats og bevare et tilhørsforhold til arbejdsmarkedet.

Når man har passeret denne milepæl, er ens eneste sikkerhedsnet i praksis:
… pensionen!

Og så er man formentlig dømt ude. Og det vil være besværligt eller umuligt at overbevise en (sikkert noget yngre) arbejdsgiver om det betimelige i at tage en tyndhåret pensioneret ingeniør ind til formodet genoptræning. Vi, de erfarne, ved jo af pinagtig erfaring, at erfaring kun anerkendes af de erfarne.

Da jeg fyldte 65, fik jeg en række fornærmende breve, som alle begyndte noget i til med: Nu, da du går på pension … . Og et af dem var fra IAK, som meddelte mig, at jeg var sparket ud af arbejdsløshedskassen – måske ikke med de ord men meningen var klar. Nu var jeg efterladt uden anden økonomisk sikkerhed end at acceptere nederlaget og gå på pension, hvis jeg mistede mit job.

Det stemmer godt overens med, at der snart bliver ingeniørmangel og at samfundets ledere gerne vil have os til at blive længere i jobs, ikke sand?!

Vi hører og læser, at vores generations 60-årige er generelt langt mere raske og rørige end forne tiders. Og at mange af dem ønsker at forblive på arbejdsmarkedet flere år efter de 65.

Er det ikke glædeligt?

Men hvor er så folketinget? IAK? IDA? Ja, EU for den sags skyld.

Det ville være mere både glædeligt og klædeligt, om de ledende spillere på området reviderede love og regler, så den enkelte arbejdstager – måske i samråd med dennes arbejdsløshedskasse – selv kunne sige stop. Og gavnligt for arbejdsmarkedet.

/peter bue westh

Det var for mig mærkeligt at blive pensionist. Økonomien er fornuftig, men så at sige al kommunikation fra PFA ophørte. Før min pensionering fik jeg breve/oplysninger 3 til 4 gange om året om min pension i selskabet. Det stoppede øjeblikkeligt, da jeg gik på pension.
Jeg tager det selv med ophøjet ro, at regeringen siger vi skal blive længere på arbejdsmarkedet, for det er i praksis kun ord, og pisk til dem som ikke endnu kan gå på pension.
Hvor er jobbene, for dem som vil og kan?

• 9
  • 1

Trolde, der giver 'thumbs down': hvis I ikke er russere, der viser jeres anerkendelse på denne måde, så hav i det mindste den hæderlighed at tilkendegive hvorfor I er utilfredse med et indlæg.
Svend, tak for indlægget! Jeg er forresten 69 og på vej på arbejde.

• 6
  • 0

Du er ikke alene om at kigge direkte ind i den mørke side at det neo-liberal-kapitalistiske samfund vi sammen med EU har brugt de seneste 20-30 år på at fremavle.

Det bliver kun mørkere!

"Vi skal øge arbejdsudbuddet, for at kunne bevare velfærden" lyder det.

Bag disse ord, ligger lige netop det du oplever; løbende reduktion af det sociale sikkerhedsnet.
Formålet er at skabe mange, men relativt fattige mennesker der dårligt kan få dagligdagen til at hænge sammen. Hvorfor de accepterer ringe arbejdsvilkår og dårlig løn.

I dit tilfælde hvis jobbet mistes, så vil du ende på den lave folkepension, eller blive nød til at accepter at skulle sælge dine kompetencer meget billigt. X-Kroner.

Men sælger du dine kompetencer billigt, vil arbejdsgiveren jo sige til de ny uddannede at de kan få erfaren og kvalificeret arbejdskraft til X-Kroner og hvis han vil have jobber så må han acceptere X-Kroner minus fradrag fordi han er ung.

Jeg indså tidligt at de sorte huller ville komme, så jeg valgte at sætte min økonomiske strategi derefter, at kunne leve uden folkepension når jeg blev gammel og lav en tidlig selvpensionering når jeg blev 60 år og så leve godt med sejlbåd og sommerhus derfra.

Detsværre formastede jeg mig til at blive syg og røg ned i det sorte velfærdshul,
Jeg var slet ikke klar over at velfærdshullet var blevet så sort, og så dybt allerede.

Du er "for ung" til at være syg og da du ikke er død kan du ikke få førtidspension. (under 50)
Det er kun fordi jeg siden jeg blev 30 sikrede mig en ret høj opsparingsrate at jeg har en levestandard der gør jeg kan spise andet end havregrød.

Havde jeg ikke været højtlønnet og sparet op, men f.eks alm. lager arbejder, ville jeg vær henvist til at bo i en et værelses i slumområderne.

Din overskrift Seniorernes sorte hul.
Dækker ikke kun seniorer, og uheldige som jeg.

Det sorte hul omfatter ALLE ! og er skabt under mantra'en "det skal kunne betale sig at arbejde"
Hvor den den enlige mor til 2 misbruges som regneeksempel hvor pærer og bananer blandes sammen med det formål at opnå "del og hersk"

Trods alt ovenstående skrevet, så stemmer jeg ikke på rød blok.
Men kan godt se at vores liberale tankegang har nogle meget grimme skygge sider der rammer virkeligt hårdt på de som ikke fik/har mulighed for at at sikre sig selv økonomisk, i tide.

• 7
  • 1