close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Seniorernes sorte hul

Jeg befinder mig i en besynderlig situation.

En situation, som det politiske landskab i DK nok med vanlig skødesløshed har glemt. Jeg har besynderligt nok heller ikke hørt IDA eller IAK adressere paradokset.

Man vil have os til at arbejde længere og længere og udskyde pensionen.

Men man vil ikke understøtte vores forbliven på arbejdsmarkedet den dag, vi har passeret de 65.

Jeg er maskiningeniør – og en ret erfaren en af slagsen. Jeg har holdt mig til de ydmyge steder, for det er de mest spændende. Til gengæld er det også de mest sårbare. Ved nedgang i ordrebogen risikerer man at stå uden arbejde.

Det er også til at håndtere for de fleste. Bare ikke hvis man er fyldt 65, i fuldt vigør og brænder efter at gøre en indsats og bevare et tilhørsforhold til arbejdsmarkedet.

Når man har passeret denne milepæl, er ens eneste sikkerhedsnet i praksis:
… pensionen!

Og så er man formentlig dømt ude. Og det vil være besværligt eller umuligt at overbevise en (sikkert noget yngre) arbejdsgiver om det betimelige i at tage en tyndhåret pensioneret ingeniør ind til formodet genoptræning. Vi, de erfarne, ved jo af pinagtig erfaring, at erfaring kun anerkendes af de erfarne.

Da jeg fyldte 65, fik jeg en række fornærmende breve, som alle begyndte noget i til med: Nu, da du går på pension … . Og et af dem var fra IAK, som meddelte mig, at jeg var sparket ud af arbejdsløshedskassen – måske ikke med de ord men meningen var klar. Nu var jeg efterladt uden anden økonomisk sikkerhed end at acceptere nederlaget og gå på pension, hvis jeg mistede mit job.