close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Lavfrekvent støjplage

Jeg er havnet i den meget uheldige situation, at en nabovirksomhed har en udsugning som udsender kraftig vedvarende lavfrekvent støj ved 32 og 64 Hz.

Grænseværdierne (indendørs), som kommunen ved klager skal forholde sig til, er åbenbart 25 dB(A) i dagtimerne, men kommunen hævder, at der er "praksis" for at tillægge 7 dB(A) til denne grænse (måleusikkerhed), så reelværdien bliver 32 dB(A) - samtidig med, at der ikke er konstanttonetillæg på 5 dB(A), som ved ikke-lavfrekvent støj.

Kan det passe, at det er lovligt at påtvinge sine omgivelser en sådan timelang daglig indendørs belastning på 32 dB(A), som er tilstede konstant i hele huset (med lettere varierende stedbestemt intensitet)?

Subjektivt oplever jeg det som en decideret plage - er der nogen som har erfaringer, råd eller vejledning?

På forhånd mange tak!

P.S. Afstanden mellem mit hus og nabohusene er 10,8 meter - det kan måske give anledning til forstærket resonans ved 32 Hz (1 hel bølgelængde) + harmoniske - det lyder i hvertfald sådan, når man står ved muren i haven.

Mvh
Rune

Er der nogen som kan svare på, hvorfor akustiske LF-målinger (< ca. 100 Hz) er behæftet med så stor en usikkerhed som 7 dB ved støjmålinger?

Alle som selv har lavet den slags målinger, ved hvor "drilske" placeringen af målepunktet kan være (stående bølger, konstruktiv/destruktiv interferens), men hvorfor den store tolerance på +/- 7 dB i et givet målepunkt?

• 1
  • 2

Hej Rune.

Hvordan fik du foretaget en måling?

Jeg har en konstant lavfrekvent lyd, enten inde i mit hoved, eller inde i huset (hælder trods alt til det sidste) som er umulig at stadfæste - det er nemmest at høre om aftenen, men det er ikke til at høre noget uden for huset pga. almindelig baggrundsstøj.

Mit gæt er at der er et eller andet ventilationsanlæg eller lignende et sted i nærheden, men det er svært at finde en konkret angrebsvinkel, når det mest går på fornemmelse.

• 1
  • 2

Hej Christian, og tak for svar.

Målingen er foretaget af B.P. Støjmåling, v/ Bjørn Petersen, efter Viborg Kommune har pålagt nabovirksomheden ("HØJBJERG SMEDIE A/S STÅLKONSTRUKTIONER") at få foretaget en sådan måling - vi er flere naboer som er generede, og sagen har indtil nu kørt i 8 måneder, foruden den tid den kørte, inden jeg flyttede til området.

I modsætning til dig, ved jeg alt for godt, hvor støjen kommer fra (en udsugning til en såkaldt flammeskærer, som står 3 (tre!) meter fra skel til min grund). Denne udsugning udsender let identificerbare støjspidser på 32 og 64 Hz, og netop derfor undrer den store måletolerance på +/- 7dB mig (meget).

Har du prøvet at få fat i noget følsomt LF måleudstyr? Prøv Aalborg Uni, de har haft nogle projekter kørende desangående.

Jeg vil selv skaffe kalibreret måleudstyr, og dobbeltchecke B.P.'s målinger, bare for en sikkerheds skyld...

Mvh Rune

• 0
  • 2

....fabrikken lå der i forvejen....Du flytter tilbage til hvor du kom fra.......er min mening om løsningen på det problem.

Det er ligesom de der kommer til vor landkommune og brokker sig over gylle lugter.

• 3
  • 6

Bjarke - så du er ligeglad med dansk lovgivning? Interessant.

Jeg er, som allerede skrevet, heller ikke den eneste, som er generet - da jeg henvendte mig til kommunen erfarede jeg, at andre allerede havde startet et sagsforløb.

Jeg bor i et boligområde, med hertil hørende støjgrænser (45 dB(A) i dagtimerne), ikke i et industriområde - så din sammenligning er på alle måder uholdbar.

Hils i LA

• 6
  • 2

Men man ser sig for når man flytter....vær du glad for at det ikke er en børnehave du har til nabo eller en skole for den sags skyld.

hvad skal jeg i Los Angeles ?????

• 3
  • 6

jeg har nu igennem de sidste par år blevet plaget at et eller andet støj, har forgæves forsøgt at lokalisere hvor lyden kommer fra. det er helt vildt træls og ødelægger mig ad. er der nogen der har nogen forslag til hvordan jeg finder ud af hvor det kommer fra. har mistænkt mine naboer for at have noget med det at gøre, de har tætte relationer til militær. og det er ligesom at det starter efter jeg kommer hjem

• 0
  • 3

jeg har nu igennem de sidste par år blevet plaget at et eller andet støj, har forgæves forsøgt at lokalisere hvor lyden kommer fra. det er helt vildt træls og ødelægger mig ad. er der nogen der har nogen forslag til hvordan jeg finder ud af hvor det kommer fra. har mistænkt mine naboer for at have noget med det at gøre, de har tætte relationer til militær. og det er ligesom at det starter efter jeg kommer hjem

• 0
  • 2