Kupforsøg i pensionskassen DIP

Der skete store ting på DIPs generalforsamling d. 3. april 2014 –var der ikke et kupforsøg? For at stoppe klimændringer, skabe et stabilt samfund, af hensyn til miljø, etik og vores børns fremtid, ønskede gode danske kræfter, at DIP skulle gå væk fra investeringer i fossile brændsler. Bestyrelsen var imod, det er "risikabelt", læs: dårligt for opsparingen. Forslaget blev snævert forkastet med stemmerne 148/142.

Selv bedømt på sine egne præmisser er forslaget fuldstændig tåbeligt, et iscenesat slag i luften. For det vil have lige så stor indflydelse på CO₂ udledningen, som at tænde et lys i kirken og fromt folde hænderne. Forslaget er syndsforladelse, en symbolsk handling der giver fred i sjælen, dulmer samvittigheden, og måske belønning i det hinsides. Et moderne afladsbrev. Terapi.

Misforstå mig ikke. Det er helt fint at bruge en pensionsopsparing politisk, aktivistisk - og terapeutisk. Der skal ikke lyde et ondt ord om de, der vil bruge deres egne penge på den måde. DIP har imidlertid 22.000 medlemmer, og jeg er næppe det eneste medlem, der blev lidt utilpas ved tanken om, at man ved mobilisering af kun 149 ligesindede, eller 0,7% af medlemmerne, kan få vedtaget et kolbøtteprojekt på en generalforsamling.

Jeg har forgæves ledt i Ingeniøren efter en notits fra bestyrelsen, hvad der ville være sket, hvis forslaget var blevet vedtaget. Jeg skal herved efterlyse ønsket offentligt. Ville forslaget på ægte demokratisk vis kunne sendes til urafstemning i henhold til vedtægternes §11? I givet fald, med hvilken sandsynlighed ville det være sket?

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Tak for dit indlæg.

Medlemmerne af DIP har jo ret til at fremsætte forslag til generalforsamlingen. Det har vi stor respekt for.

I det konkrete forslag til generalforsamlingen, som en gruppe medlemmer stod bag, var bestyrelsen ikke enig og kunne derfor ikke støtte det.

Det skyldes, at bestyrelsen på nuværende tidspunkt anser det for en risikabel strategi at se bort fra investeringer i kul-, gas- og olieselskaber.

DIP lægger vægt på, at de selskaber, som pensionskassen investerer i, inddrager miljøhensyn i deres aktiviteter herunder agerer samfundsmæssigt ansvarligt. DIP er medunderskriver af CDP (Carbon Disclosure Project), der er en organisation, som søger at fremme oplysninger om selskabernes CO2-udledninger. Energirelaterede virksomheder udgør knap 10 % af markedsværdien af det globale børsnoterede aktiemarked, og aktieinvestorer – herunder DIP - finder fortsat, at der er langsigtet værdi i kul-, gas- og olieselskaber.

Havde forslaget opnået flertal på generalforsamlingen, var det blevet sendt til urafstemning blandt alle medlemmer.

Per Thomsen Pensionschef DIP

• 2
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten