Kan bil med superkondensator oplades lynhurtigt ?

Hej.

Jeg faldt over en hamrende spændende artikel. Noget tyder på at biler med god såkaldt superkondensator vil kunne oplades lynhurtigt med el. Måske vil en bil kunne lades op til en rækkevidde på 250 km på få sekunder.

Ulempen ved denne superkondensator er, at den indeholder mindre el end visse elbilers batterier. Så man kan ikke køre så langt i bilen med superkondensator som i visse elbiler.

Om man vil kalde bilen med superkondensator for en elbil eller ej, er jo op til en selv. Det er ihvertfald ikke en almindelig elbil.

Jeg har før skrevet, at elbilers lange opladningstid kan være eller blive et større eller mindre problem for visse personer. Dette var grunden til, at jeg fik ideen til en hybridbil, der dels kunne oplades med el, dels kunne påfyldes lidt brint. Denne hybridbil kunne eventuelt have 300 km rækkevidde ved opladning fra elnettet. De 300 km er ved realistisk kørsel i virkelighedens verden ved lave temperaturer. Og så kunne man have en relativ lille brinttank, som kunne levere energi af og til.

Jeg har senere erfaret, at andre har fået samme ide. Ulemper ved denne hybridbil er bl.a., at man både skal bruge elnettet og brint-stationer.

Men snart kan det MULIGVIS vise sig, at den omtalte hybridbil kan blive overflødiggjort og udkonkurreret af en anden slags "hybridbil". En hybridbil, hvor man helt slipper for brinten. En bil, som udelukkende skal oplades med el.

Den nye slags "hybrid-bil" eller "elbil" kan se sådan ud : Elbilens normale batteri har en rækkevidde på f.eks 300 km efter opladning fra elnettet. De 300 km er igen ved realistisk kørsel i virkelighedens verden ved lave temperaturer. Og så har den en superkondensator, så bilen i løbet af få sekunder kan oplades med 250 km rækkevidde, hvis man får brug for det.

På den måde er man udover rækkevidde-angst på elbiler. Ja nogle vil måske sige, at man ikke behøver lige så store og langtrækkende batterier i sådan en hybridbil som i en almindelig elbil.

Om natten vil man kunne oplade denne hybrid-bil hjemme ved sig selv. Og hvis man en sjælden gang er ved at løbe tør for strøm, kan man køre forbi en oplader og få tilført 250 km el lynhurtig. Og når den igen løber tør for strøm, kan man finde en ny oplader.

Jeg har dog visse spørgsmål : Hvad er jeres mening om denne hybridbil / elbil med både batteri og superkondensator. Udnytter en superkondensator energien fra el lige så godt som en almindelig elbil ? Hvor meget vil tingene fylde i sidstnævnte hybridbil ? Vil sidstnævnte hybridbil bliver markant dyrere end en almindelig elbil ?

Linket til den danske artikel er : http://www.hvilkenbil.dk/ny-teknik-oplader...

Hvis man hellere vil læse den udenlandske artikel er linket her :

http://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/...

Venlig hilsen Jan Hervig Nielsen Ideudvikler Projekt Trafiksikkerhed ( og Projekt Smørhul )

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Hej.

Her er en anden artikel om superkondensatorer. Den er fra Ingeniøren 2014. Den omtalte superkondensator kan muligvis ikke bruges til elbiler. Men den viser, at der bliver forsket lidt eller meget i superkondensatorer.

Jeg er ikke ingeniør. Så jeg har ikke mulighed for at vurdere, om det følgende kan blive et stort problem eller ej.

Men der er snak om, at en superkondensator kan oplades med 250 km rækkevidde på få sekunder. ( Se mit første indlæg ). Vil det give store problemer med elnet, kabel og stik at overføre så meget energi til superkondensator i bil på så få sekunder ? Man kan jo ikke gøre det hjemme hos en selv.

Måske er det urealistisk at overføre så meget energi via kabel og stik på så få sekunder. Så det er ikke sikkert, at man kan gøre dette på opladesteder. Men hvis man kan overføre de 250 km på 2 minutter istedet for, er det jo også tilfredsstillende. Det ved jeg dog heller ikke om er realistisk.

Hvor gode kan elnet, kabler og stik blive på et opladningssted ? Er det bedre og hurtigere at oplade elbil på anden måde end med stik ? Hvor lang tid vil det tage at oplade 250 km rækkevidde til en superkondensator ? Det afhænger selvfølgelig af, hvor meget energi bilen bruger pr. km.

https://ing.dk/artikel/ny-superkondensator...

Kærlig hilsen Jan, Projekt S og T

• 0
  • 0

Superkondensatoren kan opsamle mere bremse energi. Meget mere opsamlet bremse energi ville kunne genbruges af et elektrisk køretøj der benyttes i et typisk harmonika kørsels mønster.

Jeg drømmer om at kunne samle bremse energi op i en superkondensator, for der efter at bruge det i en eksplosiv udladning der kunne accelerere min cykel op på 50 km/t. Kunne være for sejt og gøre det sjovt at bremse.

• 1
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten