Gimensionering af varmepumpe

På et eller andet tidspunkt i fremtiden skal jeg måske skifte gasfyret ud med en luft-vand varmepumpe. Ved lidt læsning lyder det forfærdelig kompliceret med en masse data om huset.

Nu kender jeg forbrug af varme (gas) rigtig godt hen over året samt fremløbstemperaturen, så det er vel blot at fortælle hvor mange kW og med hvilken fremløbstemperatur det kan klares en vinterdag plus selvfølgelig varmvandforbruget, så skulle den ged være barberet.

Mener i det skulle være tilstrækkeligt til at finde en varmepumpe der passer?

Varmepumpen tænkes tilsluttet samme sted som gasfyret.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

"så det er vel blot at fortælle hvor mange kW og med hvilken fremløbstemperatur det kan klares en vinterdag plus selvfølgelig varmvandforbruget, så skulle den ged være barberet."

Det var den simple måde.

Hvis dit hus er afhængigt af høj temperatur ude i radiatorerne når det er koldt, så bliver din COP noget lavere end huse der kan klare sig med 30-35c i fremløb.

Det bliver reelt kun avanceret, hvis du vil regne på økonomi.

• 3
  • 0

Det bliver reelt kun avanceret, hvis du vil regne på økonomi.

Det vil jeg selvfølgelig, men det er ikke så let at finde det udfra det datablad jeg har set på for en Nibe pumpe. I øvrigt er mit største forbrug ved en fremløbstemperatur på 40 grader. Hvis det giver meget kan den sikkert sættes ned til 35, men det vil kræve mere flow i vandet.

Hvor stor en vamtvandsbeholder skal man sigte efter?

Jeg har kun 60L nu, men maxeffekten på 15kW kan godt holde 1 til 2 brusere kørende.

• 1
  • 1

Hvilken COP kan man forvente for en almindelig hustandsvarmepumpe når den skal varme brugsvandet op?

Da nogle pumper har et elektrisk varmelegeme tyder noget på at COP er dårlig eller effekten ud er for lille.

• 1
  • 4

Hvilken COP kan man forvente for en almindelig hustandsvarmepumpe når den skal varme brugsvandet op?

Da nogle pumper har et elektrisk varmelegeme tyder noget på at COP er dårlig eller effekten ud er for lille.

Temperatur |= Effekt.

Lad os sige du har gulvvarme, og skal bruge ca. 12MWh om året på at varme hytten op, og du bruger ca. 2MWh årligt på varmt vand (2 daglige brusebade plus det løse).

Problemet er bare at temperaturen for det vand du skal bruge til at varme op med ikke skal være meget højere end 35°, hvorimod dit forbrugsvand skal være 55° aht. legionella.

En varmepumpe er ikke god til at løfte temperaturen for meget, så hvis temperaturen skal løftes til 55° i stedet for 35°, så koster de sidste 20° rigtig meget på COP kontoen - så meget, at det bedre kan betale sig at lade varmepumpen nøjes med at levere de 35°, og så bruge en beskeden sjat elektricitet på at løfte forbrugsvandet de sidste 20°.

Herudover undgår man at skulle shunte rumvarmevandet, og pumpen skal slet ikke køres så hårdt, så der er mange gode argumenter for at bruge ren el det sidste stykke vej.

• 2
  • 2

Herudover undgår man at skulle shunte rumvarmevandet, og pumpen skal slet ikke køres så hårdt, så der er mange gode argumenter for at bruge ren el det sidste stykke vej.

Det giver faktisk mening. Men det er svært at forstå begrænsningerne i en varmepumpe, når man er vant til et gasfyr. Med en vis effekt til pumpen vil den varmeeffekt man kan få ud være helt afhængig af aktuelle COP, og hvis det er optimeret til husvarme kan COP sikkert blive elendig til brugsvand, altså en lille effekt ud og lang tid til opvarmningen.

• 1
  • 0

CN - der er mange varmepumper, der kører med 3-vejsventil varmtvandsprioritering, således at man har mulighed for at køre med 2 temperatursæt: en for radiatoranlægget og en højere til varmtvand, når der er dette behov.

Og da varmepumpe uanset temperaturniveau altid har en COP over 1,0, vil det være en fordel at bruge varmepumpen til det varme vand i stedet for elpatron

• 6
  • 1

Men det er svært at forstå begrænsningerne i en varmepumpe, når man er vant til et gasfyr.

Meget muligt, men der er noget der hedder exergi, og her kan du altså ikke sammenligne en varmepumpe med en termisk process.

Med en vis effekt til pumpen vil den varmeeffekt man kan få ud være helt afhængig af aktuelle COP

Så enkelt kan det ikke stilles op, og det siger intet om temperatur, og det er der du går galt i byen.

• 1
  • 3

Og da varmepumpe uanset temperaturniveau altid har en COP over 1,0, vil det være en fordel at bruge varmepumpen til det varme vand i stedet for elpatron

Altid har en COP over 1 - det kommer da vist an på hvor langt du går ud af den sidste mil.

Og bortset fra det, så er der selve belastningen på pumpen, og hvis man er nødt til at varme alt vandet op til 55°, så falder din samlede COP - og så er spørgsmålet om det ikke er billigere at løfte den 5-8 del af varmen der skal bruges til forbrugsvand med de resterende 20° elektrisk, i stedet for at lave en voldsom og unødvendig overdimensionering af varmepumpen.

• 2
  • 5

Det giver faktisk mening. Men det er svært at forstå begrænsningerne i en varmepumpe, når man er vant til et gasfyr. Med en vis effekt til pumpen vil den varmeeffekt man kan få ud være helt afhængig af aktuelle COP, og hvis det er optimeret til husvarme kan COP sikkert blive elendig til brugsvand, altså en lille effekt ud og lang tid til opvarmningen.

Det er et spørgsmål om ikke et anlæg med en eller to luft/luft varmepumper ,en elektrisk varmtvandsbeholder og en brændeovn til når vort VE eventyr går ned,er den økonomisk bedste løsning.Det er lidt ærgeligt at mediet her ikke kan bruges til interaktive grafer.De grundlæggende trin i varmepumper kan læres på et par timer.

• 5
  • 3

Så enkelt kan det ikke stilles op, og det siger intet om temperatur, og det er der du går galt i byen.

Jo, så enkelt er det, for aktuelle COP er COP ved det aktuelle temperatursæt og også ved aktuelle varmeeffektbehov.

Jeg ser to væsentlige faktorer som begrænser en pumpe i forhold til Carnot. Den første er varmevekslerne, som kræver en vis temperaturdifferens for at overføre varme. Til rumvarme er der to, og til brugsvand bliver der tre. Jo mere varmeeffekt der skal overføres desto højere bliver temperaturdifferensen. Den anden faktor er pumpens virkningsgrad, som må være noget under 100%.

Hvordan fabrikanterne optimerer disse faktorer er ukendt, da de kun opgiver en slags samlet COP for hele systemet med et vist temperatursæt og afgiven varme.

• 1
  • 1

Svend - du kommer rigtig tæt på den nødvendige maksimale effekt, hvis du ganger din gaskedels årsforbrug med 9-10 kWh/ m3, og dividerer dette tal med 3.000 timer.

Temperatursættet det skal ske ved, kender du sandsynligvis fra observationer af din kedel. Så skal du bare have en varmepumpe der kan levere førstnævnte ved sidstnævnte temperatursæt.

Læg evt. 10-20% på i sikkerhed el. anskaf en varmeblæser ved siden af

• 5
  • 0

Det er et spørgsmål om ikke et anlæg med en eller to luft/luft varmepumper ,en elektrisk varmtvandsbeholder og en brændeovn til når vort VE eventyr går ned,er den økonomisk bedste løsning.

@Niels

Enhver varme løsning fungere bedst hvis det er rimeligt kompatibelt med det hus det sættes op i.

Den nævnte løsning passer rigtigt fint til mit hus, men det er kun fordi luften nemt kan komme rundt til alle lokaler.

Mange huse vil sansynligvist kræve at der også monteres elvarmepaneler i flere rum, eller at eksisterende centralvarme får en elpatron og dermed noget radiator varme ude i værelserne.

• 2
  • 1

der er mange varmepumper, der kører med 3-vejsventil varmtvandsprioritering, således at man har mulighed for at køre med 2 temperatursæt: en for radiatoranlægget og en højere til varmtvand, når der er dette behov.

KH + CN

Mon ikke det varme vand ender med at blive lavet med alt fra COP 1,5 til 4,5 lavest når det er rigtigt koldt.

Og da det varme vand kun er en fraktion at de samlede drifttimer, så betyder den øgede belastning i de få timer kun marginalt ift levetiden. Det var i hvertfald ikke noget jeg var bekymret for da jeg sad og regnede.

• 3
  • 1

Tak for at i overså mit G i overskriften, ærgelig slåfejl.

Jeg nævnte nogle begrænsninger i #6 og #12, men jeg har indset der er en anden væsentlig en. Nemlig maks effekten du kan få ud af varmepumpen.

For et gasfyr er maks effekten givet af fyret og uafhængig af udetemperatur og nærmest uafhængig af ønsket fremløbstemperatur. Det gælder ikke for en varmepumpe.

Max effekten er afhængig af den COP temperatursættet kan give og den største effekt pumpemotoren kan levere. Ved lave COP tal er det ikke uvæsentligt at den maksimale effekt ud højest bliver COPx motoreffekt. Det vil give en tilsyneladende gevaldig overdimensionering det meste af året, eller en mindre underdimensionering de koldeste vinterdage.

Hvad man vælger må afhænge af hvad det koster at sikre de kolde dage. Enten med en større pumpe eller med noget elvarme til brugsvand eller direkte opvarmning.

Jeg håber at det varer mange år før jeg skal bestemme mig, hvis nogensinde. Men jeg er bedre klædt på nu.

• 3
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten