Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

En fornuftig forklaring søges

I dag fik jeg monteret mine prøve-høreapparater - en ting der undrer mig, er at højre øre er mærket med rød og venstre med blå farve.

Med det samme spurgte jeg hvorfor, at man ikke brugte samme farvemærkning som indenfor sø- og luftfart (rød til venstre og grøn til højre)?

Svaret kom, at sådan havde det altid været i høreapparat-branchen ...

Nogen logisk forklaring på dette? Og hvorfor har EU ikke forlængst harmoniseret farvemærkningen af høreapparater ?

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Du kunne ligeså godt spørge hvorfor farverne ikke er rød og hvid som det bruges til audio. Jeg har ikke nogen rationel forklaring, beklager.

• 1
  • 1

Jeg husker at have hørt følgende om lanterner. Shag(tobak), styrbord højre altid grøn.
Jeg ved så ikke hvordan den skal opfattes ved ankomst til havne.
Huskereglen er måske blevet politisk ukorrekt på grund af dette med tobak.

• 0
  • 1

Kanskie af hensyn til personer med svækket rød-grøn farvesans (måske helt farveblinde), hvor farveblindhed overfor blå lader til at være mere sjælden?

Er der ikke også et bogstav eller andet tegn der indikerer højre/venstre?
Men de er kanskie så små nu om dage, at der ikke er plads til læsbare tegn.

Måske der er en braille markering du kan føle dig frem til i mørket i stedet for?

• 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten