At få 'fingeren'...!

Jeg må indrømme, at jeg er ret træt af at se mine egne (og andres udmærkede og relevante) indlæg få 'finger ned'-markering uden nogen angivet grund.

Faktisk kan jeg overhovedet ikke se ideen med denne funktion.

Kunne det ikke lade sig gøre i det mindste at få en liste op med brugernavnene på de personer som har givet denne markering? Også på 'tommel-op'-erklæringen for den sags skyld, det ville være fint nok.

En yderligere mulighed kunne være et krav om at der skal skrives en begrundelse. Som det er i dag kan jeg ikke vide, om nogen er seriøst uenig i det jeg skriver, eller om der gives 'finger-ned' af en retsskrivnings-betjent på grund af en slåfejl.

Jeg (og alle andre må jeg gå ud fra) skriver et indlæg på basis af det de ved, og hvad der kan konkluderes derudfra. Dermed er mit indlæg 'korrekt' i min optik. Hvis nogen erklærer sig uenig uden begrundelse, så må jeg jo mene, at denne person er dårligt informeret (dette er et diplomatisk udtryk for 'dum som snot'), siden han er uenig med mig.

Hvis jeg derimod bliver oplyst om forhold jeg ikke har taget med i betragtning, så bliver jeg (og alle som læser med) klogere, hvilket ikke er det værste der kan ske.

At give tommel-ned er det samme som bare at skrige 'du er idiot!'. Som kommentar betragtet skal og bør den ignoreres, og med god grund.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Enig. Ofte er det er succeskriterium af få mange ned-pile, det ser ofte ud til, at en stor gruppe bliver irriterede over at få saglige henvisninger. Man burde som minimum kunne se, hvem har reageret, det kan man på Facebook oma. sites.

• 2
  • 4

Det må da være meget værre med ingen thumbs up or down - især for dem, som skriver et meget langt indlæg, hvor man ikke orker at "tærske" det igennem.....

• 1
  • 0

Thumbs down symbolet er faktisk en rigtig hård dom. Thumbs down blev anvendt fra ca. år 200 f.k. til ca. år 400 e.k. i bl.a. Roms Colosseum. Når det skulle afgøres hvad der skulle ske med den slagne gladiator. Publikum og kejser gav thumbs up eller thumbs down til den sejrende gladiator og thumbs down var tegn til at slå den slagne gladiator ihjel.

I de ca. 600 år hvor romerriget anvendte gladiator kampe som ren underholdning blev der importeret 250.000 mand om året, slaver, krigsfanger, kriminelle og andre. Langt de fleste er formentlig døde i arenaerne. Op mod 150.000.000 drab på 600 år for underholdningens skyld.

Se evt.:

http://www.moesgaardmuseum.dk/udstillinger...

Med venlig hilsen Peter Vind Hansen

• 3
  • 0

At skrive på nettet er ligesom, at være til en slags eksamen og man må bare oppe sig og tænke hele sagen godt igennem før, man trykker på - Gem

• 5
  • 0

at det ville højne det generelle debatniveau, hvis tomlerne ikke var anonyme.

Det er simpelthen for ynkeligt anonymt at "tomle ned" på et indlæg, hvis man ikke kan argumentere for det. Ofte har man også på fornemmelsen at nogle rent Pavlovsk "tomler ned" på alle indlæg fra specifikke personer :o(

mvh Flemming

• 5
  • 0

Tak for kommentarerne. Det ser ud til at folk er ret enige i min holdning til 'tommel ned'-funktionen.

Jeg kan godt se fornuften i, at man giver 'tommel ned' til åbenlyst forvrøvlede indlæg (som måske endda fremturer med argumenter der er tilbagevist for længe siden) uden at synes det er nødvendigt endnu en gang at skrive hvorfor.

Derfor ville det jo være rart som udgangspunkt at kunne se hvem der giver 'tommel ned'. Uden at nævne navne vil jeg sige, at der er enkelte debattører herinde fra hvem jeg faktisk vil foretrække en 'tommel ned' frem for en 'tommel op'...!

• 0
  • 0

Jeg kan godt se fornuften i, at man giver 'tommel ned' til åbenlyst forvrøvlede indlæg (som måske endda fremturer med argumenter der er tilbagevist for længe siden) uden at synes det er nødvendigt endnu en gang at skrive hvorfor.

Præcis.

Men disse vrøvlehoveder bruger sjældent samme "tommelfingerpolitik" som os andre.

Det største problem er måske i virkeligheden at vi ikke bruger tommel-op knappen nok, så den ene tommel ned bliver sat i perspektiv.

• 6
  • 0

At skrive på nettet er ligesom, at være til en slags eksamen og man må bare oppe sig og tænke hele sagen godt igennem før, man trykker på - Gem

Til en eksamen bør du kunne forvente at blive bedømt af personer, der besidder det faglige niveau til at bedømme din præstation. Om ikke andet ved du i hvert fald, hvem du bliver bedømt af.

En anonym thumbs down kan være givet af enhver tilfældig person, der har forvildet sig ind på ing.dk. Det kan sagtens være en person, der simpelthen ikke forstår det diskuterede emne, selv ikke når han får det forklaret.

Derfor er sammenligningen med en eksamen ubrugelig.

Jeg har set masser af indlæg, der fik thumbs down på rent faktuel og relevant information uden nogen form for værdiladning eller politisk tilkendegivelse. Det kan ikke forebygges med, at man "bare må oppe sig og tænke hele sagen godt igennem".

• 6
  • 0

"""Men disse vrøvlehoveder bruger sjældent samme "tommelfingerpolitik" som os andre.""

Undskyld at jeg trækker lidt på smilebåndet.

Kunne PHK ikke indvie os tumper i, hvordan guderne anvender thumps up/down på en kvalificeret godkendt metode......for jeg får stort set lige mange ups and downs for det samme indlæg :)

• 2
  • 4

pollex infestus...

… oversat til dansk fra latin (google oversættelse) betyder fjendtlig tommelfinger.

Hej Michel

Tak for linket. Det er egentlig interessant at symbolværdien af thumbs up så at sige er vendt 180° så det i dag er det omvendte af hvad det var i romertiden. Hvis historikerne har ret er det et forhold arrangøren på Moesgaard museum ikke har været opmærksomme på?

Jeg kan godt bruge oplysningerne da man jo i mange historiske sammenhænge ser at der over tid sker en form for inversion.

Gladiator kampene stod på i 600 år mon man har brugt samme tegn i alle 600 år?

Med venlig hilsen Peter Vind Hansen

• 0
  • 0

Tak for linket. Det er egentlig interessant at symbolværdien af thumbs up så at sige er vendt 180° så det i dag er det omvendte af hvad det var i romertiden.

Egentlig ikke - da romerriget døde tog andre kulturer jo over og de kan jo sagtens have andre opfattelser af tommelfingeren.

Hvis historikerne har ret er det et forhold arrangøren på Moesgaard museum ikke har været opmærksomme på?

Nu er historikere jo ikke kendt for at være fredsommelige, så det kan jo godt være at der er interne krige om den rigtige opfattelse.

Alternativt kunne det være et spm. om videnskabelig konsensus hvor man ikke nævner alternative teorier - det ses jo andre steder nu om dage ;-)

M

• 1
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten