Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Om energi og skibe.

Nu er det tit sådan at "demokrati" får forud for videnskab i en debat så derfor henvender jeg mig her hvor jeg finder større seriøsitet endda på en sjov og til tider underholdende måde.

Det drejer sig om skibe. og deres energiforbrug.
Et givet skib har et givet energiforbrug hvad enten det drives af diesel gas eller el (det sidste tænkes at komme fra batterier)
Hvis et skib fordobler sin tonnage stiger forbruget ved en fast hastighed da med faktor 2?
Hvis man øger hastigheden fra 22 knob til 44 stiger energiforbruget da med faktor 4 (ved en tredobling Faktor 9?)
Er afstanden ligefremt proportional med energiforbruget ved konstant hastighed.
Hvis man bygger et eldrevet skib med Tesla batterier øger man vægten. Hvor meget hvis man vil fordoble afstand eller hastighed. Hvor større energiforbrug? jo større vægt og dermed større take off forbrug ligesom ved fly Eller? Findes der simple tabeller der kan bruges til at sansynliggøre grænsen for rejselængde ved en given størrelse og fart

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Tag et kig på "admiralitetskoefficient", f.eks. her:
http://www.jmarcussen.dk/maritim/ordbog/te...

For et givent skib i en given lastekondition gælder, at effektforbruget til fremdrivning varierer med hastigheden i tredje potens (og dermed med den udsejlede distance i anden potens).
Det er i den forbindelse værd at bemærke, at en del af et skibs energiforbrug er hastighedsuafhængigt. Dette gælder f.eks. drift af belysning, air-condition, en del pumper, o.s.v. Dette forbrug vil derfor blive mindre for en given rejse (afstand), jo hurtigere man sejler.
På f.eks. køleskibe og containerskibe med mange reefer-plugs (udtag til kølede containere), kan det hastighedsuafhængige forbrug være betydeligt, og dermed påvirke mest økonomiske hastighed i opadgående retning.

For et givent skib ved en given hastighed gælder, at effektforbruget til fremdrivning varierer med deplacementet opløftet til 2/3 potens.

  • 2
  • 0