I denne debattråd udtrykker skribenten alene deres egen holdning om emnet. Hold venligst vores debatregler i tankerne hvis du ønsker at deltage i debatten.
Effekttab ved hul i lydpotte

Jens Pedersen skrev:De beskrevne resonansfænomener findes i virkeligheden, men det er alt sammen noget der foregår i udstødningsmanifolden. Derefter kommer katalysatoren, og derefter kommer udstødningsrøret med diverse mere eller mindre hullede lyddæmpere.Manifolden skal man være forsigtig med at ændre på hvis ikke man ved hvad man gør - men i moderne biler skeles der desværre ikke længere til motorydelsen når manifolden konstrueres. Istedet laves den så kompakt som muligt for at få katalysatoren varm så hurtigt som muligt, hvilket er nødvendigt for at opfylde de seneste emissionskrav. En god manifold vil typisk kunne give 5% mere effekt, men da man måske vil trimme sin manifold for moment hellere end effekt bliver selve effektforbedringen ofte bare et par procent.Efter katalysatoren skal man helt enkelt bare have så lavt trykfald som muligt, alle huller hjælper. Hvis nogen oplever dårlig ydelse med gamle udstødninger kan det muligvis skyldes at den agterste lyddæmper er fuld af indmaden fra den forreste... Enig med Jens Pedersen. Jeg har i 60'erne kørt i to-taktere, DKW og SAAB sport. Den gang fik jeg forklaret af en mekaniker, at den rette modstand i udstødssystemet var af stor betydning for optimal tømning af cylindrene. Men at det skulle have nogen indflydelse på en 4-takts motor med katalysator, om der er hul i lydpotten eller om der er monteret en udmærket lydpotte fra f. eks. Quick Pot, det har jeg svært ved at tro på. At forhandleren af origainaludstyr siger så, er da ikke ensbetydende med at det er rigtigt. Han ville jo være et fjols, hvis han undergravede sin egen økonomi. Spørg hellere FDM eller en anden uvildig instans.
De beskrevne resonansfænomener findes i virkeligheden, men det er alt sammen noget der foregår i udstødningsmanifolden. Derefter kommer katalysatoren, og derefter kommer udstødningsrøret med diverse mere eller mindre hullede lyddæmpere. Manifolden skal man være forsigtig med at ændre på hvis ikke man ved hvad man gør - men i moderne biler skeles der desværre ikke længere til motorydelsen når manifolden konstrueres. Istedet laves den så kompakt som muligt for at få katalysatoren varm så hurtigt som muligt, hvilket er nødvendigt for at opfylde de seneste emissionskrav. En god manifold vil typisk kunne give 5% mere effekt, men da man måske vil trimme sin manifold for moment hellere end effekt bliver selve effektforbedringen ofte bare et par procent. Efter katalysatoren skal man helt enkelt bare have så lavt trykfald som muligt, alle huller hjælper. Hvis nogen oplever dårlig ydelse med gamle udstødninger kan det muligvis skyldes at den agterste lyddæmper er fuld af indmaden fra den forreste...
man skal ikke tro på alt hvad man læser. har prøvet en perfekt demensioneret komplet udstødning til min 206 cc 2.0 (bananmanifold, mellem potte bagpotte lavet at proff tuningsfirma) forskellen var kun på 3% :-) hvis ham i bilen kunne mærke en forskel er han lidt sær det svare til at køre i 10 grader varmt vejt istedet for 20 grader. 10 graders forskel i indsugningssystemet giver ca 2-5% ekstra hk. men mange bække små... :-) (hvis han kan mærke det er der samtidigt nok kommet noget på det ene tændrør eller endet dæktryk eller anden motorolie osv.)
man skal ikke tro på alt hvad man læser. har prøvet en perfekt demensioneret komplet udstødning til min 206 cc 2.0 (bananmanifold, mellem potte bagpotte lavet at proff tuningsfirma) forskellen var kun på 3% :-) hvis ham i bilen kunne mærke en forskel er han lidt sær det svare til at køre i 10 grader varmt vejt istedet for 20 grader. 10 graders forskel i indsugningssystemet giver ca 2-5% ekstra hk. men mange bække små... :-) (hvis han kan mærke det er der samtidigt nok kommet noget på det ene tændrør eller endet dæktryk eller anden motorolie osv.)
man skal ikke tro på alt hvad man læser. har prøvet en perfekt demensioneret komplet udstødning til min 206 cc 2.0 (bananmanifold, mellem potte bagpotte lavet at proff tuningsfirma) forskellen var kun på 3% :-) hvis ham i bilen kunne mærke en forskel er han lidt sær det svare til at køre i 10 grader varmt vejt istedet for 20 grader. 10 graders forskel i indsugningssystemet giver ca 2-5% ekstra hk. men mange bække små... :-) (hvis han kan mærke det er der samtidigt nok kommet noget på det ene tændrør eller endet dæktryk eller anden motorolie osv.)
| | Alt detter er afstemt til at fungere ved motorens optimale arbejdshastighed. Det er let at forså, at ingen amatør kan "forbedre" på udstødssystemet hjemme på garagegulvet. Lige meget, hvor "fedt" den lyder med et par huller i, kan man dermed kun opnå et genere naboerne og ødelægge motorens afstemning. | ======= | Givet en firecylindret firetakter med et udstødningssystem der er optimeret til fx. 4000 rpm, hvor mange omdrejninger kan man afvige uden at få "tryk" på udstødningsventilerne i stedet for "sug"? | Ligefrem at tale om egentlig resonans er en overdrivelse. Hvis der var en skarp defineret resonans i udstødningssystemet ville man kunne høre det ved et bestemt omdrejningstal. Så de resonanser, som er der, må jo nødvendigvis ligge udenfor motorens arbejdsområde. Bilen skal jo også fungere ved andre omdrejninger end lige i resonansområdet. Den dynamik, som gør sig gældende er mere 'simpel': Når stemplet nærmer sig topstillingen og pumpen dermed stopper, så vil der dannes et undertryk fordi røggassen har en vis hastighed gennem røret og den stopper ikke momentant bare fordi der ikke pumpes mere. Systemet skal dog stadig passe til motoren så det er ikke noget som man bare kan erstatte med et tilfældigt rør.
Givet en firecylindret firetakter med et udstødningssystem der er optimeret til fx. 4000 rpm, hvor mange omdrejninger kan man afvige uden at få "tryk" på udstødningsventilerne i stedet for "sug"?
John
Peugeot har netop udgivet et nyt blad "PeugeotPlus", hvori man bl.a. har en mindre hetz mod uoriginale reservedele fra THansen. Der er billede af original og THansen lyddæmper - og man ser tydelig forskellen! Ifølge Peugeot "vil bilen med stor sandsynlighed miste ca. 8 hestekræfter, og den vil bruge 5-8% mere benzin".
Udstødssystemet er en fint tilpasset motordel; lige så optimeret som krumtap eller stempler. I røret skal der opstå en stående bølge med en bestemt resonans, som er med til at danne undertryk i det øjeblik, udstødsventilen er åben. Derfor er den med til at tømme forbrændingskammeret. Dette gælder for firtaktsmotorer. For totaktere er det (næsten) lige omvendt. Da der altid vil smutte "ny" gas ud igennem udstødsåbningen, vil resonansen skubbe den tilbage igen, fordi den stående bølge svinger i modtakt. Alt detter er afstemt til at fungere ved motorens optimale arbejdshastighed. Det er let at forså, at ingen amatør kan "forbedre" på udstødssystemet hjemme på garagegulvet. Lige meget, hvor "fedt" den lyder med et par huller i, kan man dermed kun opnå et genere naboerne og ødelægge motorens afstemning.
| Jeg har netop snakket med nogen som mente at deres bil havde tabt mærkbart i ydeevne efter der kom et hul i lydpotten (udover selvfølgelig visse støjgener...) Kan det passe, og hvis ja hvad er så den fysiske forklaring ? Hvorfor skulle et - yderligere - hul i udstødningssystemet påvirke en motors ydeevne i negativ retning ?
Et hul eller en defekt i udstødningssystemet kan påvirke motor ydelsen meget (afhængigt af motortype). Grunden til dette er at uden den rette modstand/dynamik i udstødningssystemet bliver udstødningsgassen ikke pumpet ordentligt ud. Den 'gamle' udstødningsgas forurener så den nye benzin/luft blanding og dette medfører en ringere forbrænding.
Jeg har netop snakket med nogen som mente at deres bil havde tabt mærkbart i ydeevne efter der kom et hul i lydpotten (udover selvfølgelig visse støjgener...) Kan det passe, og hvis ja hvad er så den fysiske forklaring ? Hvorfor skulle et - yderligere - hul i udstødningssystemet påvirke en motors ydeevne i negativ retning ?
Jens Pedersen skrev:De beskrevne resonansfænomener findes i virkeligheden, men det er alt sammen noget der foregår i udstødningsmanifolden. Derefter kommer katalysatoren, og derefter kommer udstødningsrøret med diverse mere eller mindre hullede lyddæmpere.Manifolden skal man være forsigtig med at ændre på hvis ikke man ved hvad man gør - men i moderne biler skeles der desværre ikke længere til motorydelsen når manifolden konstrueres. Istedet laves den så kompakt som muligt for at få katalysatoren varm så hurtigt som muligt, hvilket er nødvendigt for at opfylde de seneste emissionskrav. En god manifold vil typisk kunne give 5% mere effekt, men da man måske vil trimme sin manifold for moment hellere end effekt bliver selve effektforbedringen ofte bare et par procent.Efter katalysatoren skal man helt enkelt bare have så lavt trykfald som muligt, alle huller hjælper. Hvis nogen oplever dårlig ydelse med gamle udstødninger kan det muligvis skyldes at den agterste lyddæmper er fuld af indmaden fra den forreste... Enig med Jens Pedersen. Jeg har i 60'erne kørt i to-taktere, DKW og SAAB sport. Den gang fik jeg forklaret af en mekaniker, at den rette modstand i udstødssystemet var af stor betydning for optimal tømning af cylindrene. Men at det skulle have nogen indflydelse på en 4-takts motor med katalysator, om der er hul i lydpotten eller om der er monteret en udmærket lydpotte fra f. eks. Quick Pot, det har jeg svært ved at tro på. At forhandleren af origainaludstyr siger så, er da ikke ensbetydende med at det er rigtigt. Han ville jo være et fjols, hvis han undergravede sin egen økonomi. Spørg hellere FDM eller en anden uvildig instans.