Byg selv kedel til opvarmning?

Efter 25 år med brændeovn og -fyr, har jeg lyst til at bygge en kedel selv. Huset er ca 50 m2 med vandbåren gulvvarme under massivt plankegulv + der er arbejdsværelse, med radiator, i anden bygning. Ialt opvarmes ca 70 m2, alt velisoleret. Krav/ønsker til kedel: Flexovn som står i uopvarmet rum, afbrænding af sekundære gasser ved hjælp af noget katalysator opbygget af rustfrit stål. Brændkammer i vermiculite. Ydelse kedel 2-3 kW. Evt med røgvasker og kondenserende røgkanal. Akkumuleringstank 400 liter.

Selve vanddelen af kedlen består indtil videre af en kappevandvarmer 150 l som er placeret oppe på en midlertidig skorsten. Lysning i skorsten og brændkammer 100 cm2.

Har nogen erfaringer i denne retning? Hvad med Nox?

røgvasker; https://www.youtube.com/watch?v=Hfw2Ec1gKYw katalysator; http://www.builditsolar.com/Projects/BioFu...

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Den brænder rent og holder evigt. Er også til at godkende, tvivler stærkt på at du kan holde ilden i gang. Men ellers så køb den mindste godkendte brændeovn, pak den ind i isolering og kobberrør.

• 0
  • 0

Hej Christian. Den er prøvefyret og nem at holde igang, så jeg fortsætter. Nu gælder det en velisoleret akku-tank. Jeg har plankegulv så lageret kan ikke være i gulvet. En masseovn er vist til større varmeforbrug? Her flexovn - rocket stove forum; http://donkey32.proboards.com/

• 0
  • 0

Jeg mener at alle fastbrændselskedler og ovne skal Svanemærkes efter 2012 - d.v.s. at man stille med en kedel og betale en Notified Body i at gennemføre en prøvning på kedlen.

Du kan ikke få godkendt en ikke-svanemærket nyinstallation af en skorstensfejer i dag.

Spørg en skorstensfejer hvad han mener der skal til

• 1
  • 0

Flere små ovnsættere laver disse ovne, så det bør være muligt. Skorstensfejeren siger det samme som dig; køb nyt og godkendt. Hvordan skal vi komme videre hvis vi ikke tør bruge fantasi og erfaringer? Røgvaskeren i linket er sikkert også forbudt og farlig, men kan være en del af en løsning på et stort problem.

Og hvornår er et ildsted omfattet af skorstensfejerens reglement? Ovnen her står i en uisoleret udestue. Rigelig venntilation, intet brændbart, 5 meter fra bolig, frostvæske i anlægget.

• 0
  • 0

John - hvis du vil have råd og vejledning til noget ikke-godkendt, har du henvendt dig til det forkerte forum ....

Svanemærket kører på emissioner - det der udledes af partikler og gasser fra skorstenen, og ikke på sikkerheden omkring installationen.

• 1
  • 1

Selvom den hedder rocketstove er det jo ikke raketvidenskab. Den her ovn hjælper utallige mennesker i ulande til et bedre liv pga lavere forbrug og mindre emissioner. Masser af ovne i de rige lande er alt alt for store eller fyres forkert. Hvordan kommer vi videre hvis vi sætter os ved pc´en og bestiller hyldevarer der ikke opfylder krav og ønsker?

Et konkret spørgsmål; hvis jeg kender flg; Vægt af, og fugt i det brændte træ. Røggastemperatur i toppen af skorstenen. Temperatur øgning i akkumuleringstankens volumen. Kan jeg så anslå ovnens virkningsgrad? Der er jo tab i flytningen af varme til akkutanken. Og fra akkutanken gennem isoleringen. Hvordan vælges størrelse og isoleringstykkelse på akkumuleringstank? Efter sigende leverer mange ældre fastbrændselskedler feks Salamander under 50% når de bruges til træ...

• 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten