Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Busser overtager landsdelstrafikken - så hvorfor ikke 100% elektrisk?

Flextrafik busserne har overtaget en stor del af trafikken imellem landsdelene i DK. Kunne det blive elbusser, med korte ladetider ved stoppestederne?

Så kan togtrafikken neddrosles, elektrificeringen af jernebanenettet kan spares, samtidigt med detsindsygt dyre signal-modifikationsprogram.

Det kunne nok blive økonomi i overskud til en enkelt busbane på udvalgte motorveje.

Er der trafikforskere der har regnet på dette scenarie?

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Hvad med om flixbus betalte for at bruge vejene?
Busser i rute betaler ikke vægtafgift - så reelt er der blot tale om et selskab, der skummer fløden ved alene at køre på de lukrative tidspunkter og ruter.

  • 6
  • 1

Du stiller gode spørgsmål. Oplandning af lastbiler/busser reklamerer Siemens for i Børsen https://borsen.dk/sponsoreret/artikel/siem... - og de vil nok gerne have et marked i Danmark - Måske denne oplandnings teknik er bedre - https://www.digitaltrends.com/cool-tech/sw... - eller bare E -busser som Kina har mange af https://www.bloomberg.com/news/articles/20... kombinerer man E-busser med metanol brændselsceller https://www.tv2nord.dk/artikel/vil-vaere-d... kan man få flere fordele.

  • 1
  • 0

Hej Ole

Jo der er mange gode el-buser allerede på markedet, med vej eller trolley opladning. Jeg savner dog forsat en buisiness case på at erstatte tog med busser - på sigt. De fleste af dem kan allerede nu køre +110 km/t - så transportiderne matcher togtiderne. - men går oftere - og direkte til mindre lokationer.

  • 0
  • 0

Hvad betaler DSB for brug af skinner - kan man se det et eller andet sted (link)?

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710...

§ 2. Jernbanevirksomheder betaler en togkilometerafgift baseret på kørte kilometer. Togkilometerafgiften fastsættes som den omkostning, der påløber direkte som følge af jernbanedriften. For passage af Storebælt og Øresund betales broafgifter. Togkilometerafgifter og broafgifter betegnes samlet infrastrukturafgifter. Satserne for infrastrukturafgifter gældende fra 1. januar 2019 fremgår af bilag 1.

Bilag 1
Satser for infrastrukturafgifter i 2019
1. Togkilometerafgift, bortset fra strækningerne Korsør – Nyborg og Øresundskyst – Svensk grænse, udgør 5,02 kr. pr. kørt togkilometer (ekskl. moms)
2. Broafgift for passage af Storebæltsforbindelsen udgør (ekskl. moms):
a) Passagertog: 5.923,50 kr. pr. tog.
b) Godstog: 6.639,10 kr. pr. tog.
3. Broafgift for passage af den danske del af Øresundsforbindelsen udgør (ekskl. moms):
a) Passagertog: 2.245,10 kr. pr. tog.
b) Godstog: 2.716,50 kr. pr. tog.

  • 3
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten