Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Niels Danielsen

Niels Danielsen

Kommentarer

Re: Puha

Men hvis der er selve AoA sensoren, som har svigtet, synes jeg det er meget mærkeligt. Der er jo dybest set bare tale en vejrhane med en vinkelmåler. En vejrhane er noget der sidder på taget af en firlænget gård på Morten Korks tid. Jeg vil kalde det en vindfane :-) Der er ikke noget der he...

24. mar 2019 18:16Var ikke standardudstyr: Sikkerhedsfunktioner manglede i nedstyrtede Boeing 737 Max

Re: Puha

Nu ved jeg intet om luftfart, men jeg vil mene at der i hvert fald vil være følgende mulige fejlkider for en AOA sensor: Fejlmontage (og nej du kan aldrig helt forhindre mulighed for fejlmontage, du kan kun reducere risikoen) Jeg har set beskrevet at hulmønsteret skulle sikre imod fejlmon...

24. mar 2019 17:48Var ikke standardudstyr: Sikkerhedsfunktioner manglede i nedstyrtede Boeing 737 Max

Re: Ikke nogen rar situation

Vi har således en situation hvor piloten ikke er trænet i at diagnosticere MCAS fejl. Hvor han ikke forstår hvorfor det sker (fordi han ikke kender MCAS i detaljer og ikke ved hvilken AOA sensor der bruges). Og hvor flyet crasher hvis han ikke gør det rigtige. Ikke nogen rar situation. Sidst ka...

24. mar 2019 9:20Analyse: Derfor presser nogle få linjers hemmeligholdt software Boeing

Re: Ikke nogen rar situation

Får det lov at løbe afsted bliver haleplanet åbenbart vinklet 5 grader som det maksimale. Det er ret voldsomt i mine øjne, og sikkert ikke noget de normale rorflader kan modvirke. Jeg har læst et sted at der skal drejes 10 omg pr. grad. Det startede med stick shakeren: https://www.youtub...

23. mar 2019 16:49Analyse: Derfor presser nogle få linjers hemmeligholdt software Boeing

Re: Puha

I øvrigt mener jeg AF447 ulykken, samt mange andre ulykker, herunder disse 2 737 MAX ulykker, kunne være undgået hvis piloterne havde modtaget den rette træning. Der er grænser for hvor mange memory items som piloterne kan lære uden ad.. Det nytter ikke noget at putte flere kontrol lamper ...

23. mar 2019 10:04Var ikke standardudstyr: Sikkerhedsfunktioner manglede i nedstyrtede Boeing 737 Max

Re: Puha

Jens, Airbus er ikke en pind bedre. Kan du huske Air France 447? Her ville en AOA visning muligvis kunne have hjulpet piloterne ud af suppedasen. Endnu bedre AF skulle have sat kyds ud for BUSS (backup speed scale) da de købte flyet. Triple ADR fault plus BUSS ( back up Speed Scale ) use...

23. mar 2019 9:24Var ikke standardudstyr: Sikkerhedsfunktioner manglede i nedstyrtede Boeing 737 Max

Re: Sikkerhed vs profit er altid en afvejning

Det er ganske klart at Boeing har lavet en gigantisk fejl her. Men om det er selve ideen med at løse ændringer i handling mellem 737NG og 737MAX vha. software eller den specifikke implementering skal jeg ikke kunne sige. Som tidligere beskrevet i andre threads gør Airbus meget ud af at få deres...

22. mar 2019 23:41Leder: Boeing-ulykkerne er en skandale – Derfor skal vi garantere uvildig kontrol

Re: https://www.reuters.com

Men inden Boeing implementere et FBW ligenede system, så skal vi først have et kontrolsystem der er sikker nok til at understøtte dette. Det behøver man vel sådan set ikke, for i første omgang kan man bare lade simuleringssystemet være et advarselssystem om fejl, som ikke selv griber ind, med ...

22. mar 2019 17:13Anonyme kilder: FAA vendte på en tallerken, da de opdagede, at ulykkesflyet trimmede næsen nedad

Re: https://www.reuters.com

Der er også en 3. måde, som jeg selv ville supplere med, og som jeg har agiteret for flere gange i mange sammenhænge lige fra bremser og WSP på IC4 til amatørraketter - sammenligne med, hvad der er muligt ud fra naturlovene. Derved kan man finde fejl på bare én enkelt sensor og afgøre, hvilken ...

17. mar 2019 19:00Anonyme kilder: FAA vendte på en tallerken, da de opdagede, at ulykkesflyet trimmede næsen nedad

Re: Fantastisk formulering

Michael, Niels, Chris, den kilde I holder jer til siger specifikt "That changed, ever so slightly, how the jet handled in certain situations." Korrekt.. Men når ændringen bevirkede at FAA ikke vil godkende flyet, så var de nød til at gøre noget.. De store kraftige motorer kan få flyet ti...

16. mar 2019 15:21Boeings "killer-app"