Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Michael Juhl Føns

Michael Juhl Føns

Kommentarer

Lad os dog være lidt

Lad os dog være lidt ambitiøse. Det er skønt med en regering der tør være dette. Hvis alle løsninger SKAL være på plads og intet må koste noget så kommer vi ikke videre. Lad os som land gøre noget (selvom vores antal ikke betyder meget i den store sammenhæng), men vi kan vise omverdenen hvordan ...

1. jul 2019 15:55Nye Borgerlige: Regeringens klimamål er trukket ud af den blå luft

Effekten er slet ikke nok

Med 20kW og ved 100 km/h lader bilen næsten ikke. 80% vil gå til motoren alene. Vi skal langt højere op, men en række ladestationer når bilen alligevel holder stille (lyskryds) kunne etableres billigere.

26. maj 2017 8:31Fransk testbane oplader elbiler, mens de kører

Re: Batteriets kapacitet

Nej det har intet med gearing at gøre - Tesla når tophastighed på få sekunder og batteriet i den skal derfor kun levere stor effekt i få sekunder - dette er ikke gældende for en lastbil hvor fuld effekt skal kunne leveres over minutter. Der er helt andre betingelser for et batteri i en lastbil. L...

28. jul 2016 18:14Mercedes præsenterer 26 ton elektrisk lastbil

Skønt for VW (og for os alle) !

En softwareopdatering er ikke en opgave som kan kaldes simpel. Ja den er simpel at implementere når løsningen og den rigtige teori og model er på plads. Men at nå dertil har åbenbart været en tung og lang process for VW (og er det sikkert også for mange af de andre bilproducenter). Det er forsimp...

6. jul 2016 16:50Opdateret VW-dieselmotor godkendt i uvildig test

Re: Er det nu helt rigtigt?

Dine aluminiumsgryder har en magnetisk indlagt kerne i bunden - ellers kan der ikke genereres varme.

11. jun 2016 23:20Spørg Scientariet: Er induktionskomfurer farlige?

Re: Testkørsel

Hej Baldur Tak for dit input. Jeg har selvfølgelig først lavet en test hvor bilerne køres HELT tom for strøm og ved at kende brugbar batterikapacitet, gennemsnitligt forbrug ud fra bilens computer og kørt strækning (verificeret med GPS) kan computerens procentuelle fejl findes (MB viser faktisk e...

11. nov 2015 15:25Grundig ingeniør afslører: VW overdriver elbilbatteriets kapacitet med 17 pct.

Testkørsel

I sommer inden bilen var valgt eller bestilt - tog jeg fat i VW for at få forbrugsdata ved konstante hastigheder, da dette er langt mere interessant, når man fortrinsvis kører på motorvej. Dette kunne hverken VW eller MB ikke levere. Jeg lånte derfor en VW for en dag og kørte de 5 x 30 km = 150 ...

10. nov 2015 12:55Grundig ingeniør afslører: VW overdriver elbilbatteriets kapacitet med 17 pct.

Re: Målt rækkevidde med konstant hastighed

Som jeg skriver - 15 km i hver retning ved hver hastighed. Vha. forbrugsmåleren og test omkring totalt energiforbrug når batteriet tømmes helt - så haves alle data til at beregne rækkevidden.

9. nov 2015 22:39Grundig ingeniør afslører: VW overdriver elbilbatteriets kapacitet med 17 pct.

Målt rækkevidde med konstant hastighed

Det kan måske have nogens interesse at kende til rækkevidden ved konstant hastighed (motorvej). Testen er udført efter GPS hastighed, i tørvejr omkring 12-15 deg C, uden vind, uden varme eller AC og med 15 km i hhv. nordgående og sydgående retning for begge biler - interessant at der kan være så...

9. nov 2015 22:04Grundig ingeniør afslører: VW overdriver elbilbatteriets kapacitet med 17 pct.

Rækkevidde

VW opgiver: Batteri: 24,2 kWt Forbrug: 12,7 kWt/100km (ved godt dette er optimistisk og aldrig reelt brugbart) Rækkevidde: 190 km Rækkevidden kan også regnes ud fra: 24,2 kWt / 12,7 kWt/100 km = 190 km Altså VW bruger selv alle tal men man kan reelt IKKE køre de 190 km ved et forbrug på 12,7 kW...

9. nov 2015 11:44Grundig ingeniør afslører: VW overdriver elbilbatteriets kapacitet med 17 pct.