Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Henrik Gudmundsson

Henrik Gudmundsson

Kommentarer

Dejligt forsøg

Fedt at se hvordan Roskilde Festival forstætter med at give muligheder for interessante studenterprojekter og forsøg med nye grønne energiløsninger. Det er umiddelbart lidt svært af artiklen at læse hvor metodeudviklingen ligger. Det kunne også være lidt sjovere med en graf der viste den faktisk...

8. jul 2018 17:15Vehicle-to-grid på Roskilde: Elbiler balancerer elnettet i Food Court

Kunstig fotosyntese

Interessant læsning, Redaktøren bør lige rette (1 Gt = 1012 kg) til (1 Gt = 10^12 kg). Man kan også læse mere om forskningen i kunstig fotosyntese i denne MIT artikel: https://www.technologyreview.com/s/601692/...

8. mar 2018 15:01Spørg Scientariet: Kan man fjerne CO2 med kunstig fotosyntese?

Nordhavn

Et andet sted hvor man laver noget lidt lignende er Nordhavn. Herunder 630Kw net tilsluttet batteri som bla. skal bruges til at udjævne spidser i forbruget, og herunder opladning af elbiler. Dog et mere bredspektret forsøg http://www.radiuselnet.dk/om-radius/aktuel...

7. mar 2018 14:18Hurtig opladning af bilen: Dansk firma sætter batteri på laderen

Grøn cityogistik

Ville der mon være el vare- og lastbiler der med fordel kunne udnytte de 150 kW, mhp. at understøtte grøn city logistik i Nordhavn og omegn? Husets dimensioner forhindrer givetvis adgang for lastbiler så med mindre laderen kunne flyttes ned i grundniveau eller fik et langt udvendigt kabel... Var ...

7. feb 2018 15:53Nordhavn får landets kraftigste oplader til elbiler

Re: Manglende kildekritik?

Man kan jo også selv lige checke den kilde artiklen linker direkte til, nemlig cykelregnskabet 2016. Her fremgår det bl.a. at de 960 personer i spidstimen på HCA er personer pr vejbane. Med 6 vejbaner (3 per retning) vil der altså være væsentlig flere personer pr time i køretøjer over det samled...

17. okt 2017 14:47Cykelstien på H.C. Andersens Boulevard transporterer over dobbelt så mange som vejbanen

Stop gadespild: Delevejnet og måling af udnyttelsesgrad

Hvornår mon København og omegnskommuner samt Vejdirektoratet i fællesskab tør tage fat på det med at reservere (og håndhæve) brug af udvalgte vejbaner til køretøjer med høj udnyttelse - fx biler med minimum 2 personer (eller X mængde payload) ud over chauffør? A la et dele-vejnet for hovedstadsr...

16. okt 2017 14:00Cykelstien på H.C. Andersens Boulevard transporterer over dobbelt så mange som vejbanen

mange spørgsmål...

...og kun et enkelt svar: Kundepunktlighed er noget andet end forsinkede tog. Kundepunktlighed er et fremskridt fordi det i princippet måler hvor mange passagerer der forsinkes hvor meget. Måler man kun 'forsinkede tog' (som i gamle dage) tages ikke højde for hvor mange der sidder i tog...

12. okt 2017 14:37Rigsrevision: DSB og Banedanmark er skyld i alt for mange forsinkede tog

God artikel

Bare for at sige at jeg føler mig godt informeret med en klar artikel om et spændende emne, tak! (men jeg er absolut heller ikke ekspert)

12. okt 2017 11:51Nu skal beton-genbrug være alvor: Virksomhed vil genbruge 300.000 ton årligt

Smart er ikke altid let

Fine forslag, og brug for nye løsninger er der, men læs lige artiklen ” Rotter forpurrer Københavns intelligente revolution” her på Ingeniøren. Her beretter kommunens medarbejder Frans la Cour bl.a. om nogle af udfordringerne ved det der her kaldes smart parkering i praksis. Fx parkerer bilistern...

5. okt 2017 23:51Kronik: Sådan bliver København smart i en fart

Lige to forslag mere

1) Indsæt gratis eller meget billige busser midlertidigt i Metroens trace, eller på de mest belastede strækninger såsom Nørreport-Christianshavn. En del passagerer vil nok vælge den billige/gratis løsning, også dem der ikke kan lide at skulle i trængsel under jorden for en forholdsvis kort tur. O...

3. okt 2017 19:22Metroselskabet: Derfor sætter vi ikke ’bare’ en ekstra vogn på metroen