Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Morten Haagensen

Morten Haagensen

Kommentarer

Re: Kan vi ikke bare for een gangs skyld...

@ Maciej Szeliga: Vi er altså (endnu) ikke ude i at købe højhastighedstog. Eksempelvis Stadler Flirt 3, som er i spil, er produceret i mange serier til en lang række europæiske lande

25. okt 2018 14:04Fire togproducenter i spil til at levere Danmarks nye eltog

OT: Pris for et krydstogtskib

Regn med ca. 4 mia. kr. for et skib med plads til 3000 passagerer fordelt på 1500 kahytter. Det er 1,333 mio. kr. pr. passager. Hvis vi antager, at skibet tilbagelægger ca. 600 km om dagen over (mindst) 25 år, svarer det til 53.300 kr. pr. år = 146 kr. pr. dag pr. passager = 24 ører pr. km pr. pa...

25. okt 2018 13:58Fire togproducenter i spil til at levere Danmarks nye eltog

Trafikprognoser

Der var vist heller ingen trafikprognoser, der havde den store fidus til Kastrupbanen, som allerede fra start var underdimensioneret. Jeg vil da hellere have en fremtidssikret letbane end en letbane, der er underdimensioneret fra dag 1.

19. okt 2018 14:12Prognose: Passagererne vil svigte Københavns nye letbane

Først når projekterne er færdige, kan gevinsterne høstes

@ Lars Christoffersen Efter 25-30 år uden nævneværdige investeringer i jernbanen i Danmark - foruden de faste forbindelser over Storebælt og Øresund som også gavnede vejtrafikken - er der nu sat 74 mia. kr. af til investeringer i jernbanen, men eftersom ingen af projekterne er færdige - det bliv...

29. sep 2018 21:48Ugens debat: Hvem har skylden for passagerflugten fra DSB?

Re: Jernbane?

@ Jens Friis Når du regner rejsetiden ud med bil, skal du også lige indregne myldretid og køkørsel på den østjyske motorvej. Der er generelt også tæt trafik på Holbækmotorvejen før og efter Roskilde og særligt også, når den fletter sammen med Køge Bugtmotorvejen i Vallensbækafgreningen og ind og...

28. sep 2018 20:58Regeringen vil afsætte 60 mio. kr. til forundersøgelse af Kattegatforbindelse

Investeringerne på 74 mia. kr. er endnu ikke ført ud i livet

Magnus Bredsdorff skrev: "Faldet i togtrafikken kommer, samtidig med at Danmark investerer mere i jernbane end i de seneste i hvert fald 30 år. Ifølge Ingeniørens opgørelse er investeringer for cirka 74 milliarder kroner alene til fjernbanen ved at blive ført ud i livet." Eftersom investeringern...

23. sep 2018 20:55Trods baneinvesteringer på 74 milliarder: Passagererne flygter fra DSB

Re: Hvorfor opgraderede man ikke bare IC3 designet?

Morten Kvistgaard skrev: "Jeg synes at have hørt at Randers-gutterne faktisk bød ind med en videreudvikling af IC3, da IC4 var i udbud. Eftersigende skulle der faktisk have været en prototype IC4, som var resultatet af flere års erfaring med IC3 og som virkede fra dag 1. Den var dog givetvis for ...

20. sep 2018 8:59Spørg Scientariet: Hvorfor larmer IC4-tog så meget?

Re: Både IC3 og IC4 har fire motorer der deler to udstødningsrør

Poul-Henning Kamp skrev: "To dieselmotorer med uafhængige omdrejningstal som trækker på samme belastning skal dele udstødningsrør ? Var der slet ingen der anede en risko resonanser og stødtoner ?" IC3 har ligesom IC4 fire motorer, der deler to udstødningsrør. Det er en velkendt og velafprøvet ...

20. sep 2018 8:52Spørg Scientariet: Hvorfor larmer IC4-tog så meget?

Re: 260 kr. pr. togpassager København H - Aarhus 0:58

Hvis togbrugerne skal have store tilskud, og man mener at det eventuelt er en samfundsøkonomisk fordel pga. øget mobilitet, så må det vel være en endnu større fordel at give store tilskud til bilisterne, for dem er der jo langt flere af. Men så vidt jeg umiddelbart kan se, så skal de i tog+bilb...

7. sep 2018 8:54Ugens debat: Var de foreløbige Kattegat-beregninger vildledning?

Re: 260 kr. pr. togpassager København H - Aarhus 0:58

Ifølge UIC defineres højhastighedstog som udgangspunkt som 250 km/t eller højere. Mht. at toget er 3 gange så hurtigt som bilen: Ift. København-Aarhus er det gennemsnitshastigheden, der betyder noget og i mindre grad Vmax. Vejdirektoratet regner med en rejsetid i bil på 2:15 (afstand 180 km => g...

6. sep 2018 13:56Ugens debat: Var de foreløbige Kattegat-beregninger vildledning?