Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Ulrik Caspersen

Ulrik Caspersen

Kommentarer

Re: Thorium

Åbentbart ikke, ellers skyldes måske at omkostningerne ved sådanne anlæg og Thorium vist ikke er helt små; især fordi at mængden af Thorium skulle være begrænset eller svært at udvinde. Hvis ikke jeg husker helt fejl er der især en væsentlig fordel: I stedet for at opbevare brugt atom-affald fra...

5. apr 2019 22:14Folketinget vil stoppe EU-støtte til ny a-kraft

Re: Ingen Græs

Som udlandsdansker i Tyskland kan jeg fortælle dig at Fehmern-forbindelsen ligger så lavt på prioritetslisten her, at man skal ned i kælderen for at finde den. Det gælder både for DB og forbundsregeringen. Muligvis, men i hvor store dele af Danmark tror du at den forbindelse har større pr...

3. feb 2019 8:51Efter fem års sagsbehandling: Tyske myndigheder blåstempler Femern-tunnel

Formodentlig er den smarteste

Formodentlig er den smarteste og billigste måde at reducere forurening fra lastvognstrafikken at få bygget en elektrificeret jernbanerute fra Helsingborg i en stor bue uden om fingerplanen, gennem terminalen i Høje Taastrup og så lige som muligt via Femern til Hamborg. Det vil fjerne rigtig mang...

29. nov 2018 6:10Hvordan ville rigtig klimapolitik se ud ?

Re: Skandale!

Når man kører 210 istedet for 180 skal der være ihvertfald 1,6 og ved 215 1,7 gange så mange heste ombord. Medmindre det går ned af bakke selvfølgelig. Det er vel også medvirkende til at IC4 har ialt 3.000 HK for at kunne opnå sin officielle topfart på 200 km/t; omend at de så endnu ikk...

13. nov 2018 21:12Ny Ringsted-bane til ti milliarder åbner uden et eneste lyntog

Re: Skandale!

Hvor og hvornår ? I følge bogen "Fra Lyntog til InterCity" prøvede man d. 22. Oktober 1991 mellem Aarup og Middelfart, hvor der blev registreret en fart på 204,6 km/t. Sidenhen har man prøvet igen, vistnok på samme strækning, hvor farten nåede ca. 208 km/t. I sidstnævnte forsøg var det ef...

13. nov 2018 20:04Ny Ringsted-bane til ti milliarder åbner uden et eneste lyntog

Re: Skandale!

Vi har så kun tog der kan komme op på 180 km Det er så en sandhed med modifikationer: Officielt har såvel IC3 og dens elektriske slægtning IR4 en topfart på 180 km/t. Men mindst en gang har man afprøvet IC3s evne til at køre hurtigere end dette, og her nåede man op mellem 210 og 215 km/t. Så ...

13. nov 2018 15:23Ny Ringsted-bane til ti milliarder åbner uden et eneste lyntog

Re: Politisk aftryk

Ja, ganske smart og praktisk. Og dog: Disse forkanter (hattehylder) skal betjenes manuelt hver gang tog af almindelig bredde skal passere. Kunne de ikke været udført med elektrisk mekanisme og fjernstyring, så havde man kunnet spare en masse tid. Eller have gjort som man gjorde med de første IC2 ...

22. okt 2018 17:03Det tager 19 timer at gøre klar til godstog på letbanen til Grenaa

Re: En videreudvikling af V-22 Osprey?

Ja, det havde jeg bemærket; glemte blot at nævne det. En anden væsentlig forskel er at på V-22 kan vingerne drejes 90° vandret, således at de sidder på langs af skroget snarere end på tværs som på andre fly; simpelthen for at kunne spare plads på hangarskibe, ligesom at diverse andre fly/luftfart...

1. jul 2018 20:59Grafik: Tiltrotor-fly kan erstatte det amerikanske forsvars ikoniske Black Hawks

En videreudvikling af V-22 Osprey?

Det ligner mest af alt en videreudvikling af den V-22 Osprey som USMC har anvendt i en del år, og som bl.a. har overtaget visse af de opgaver som tidligere blev løst af de ældre Chinook. Men uanset hvad ret praktisk at kunne lande, lette og svæve som en helikopter og flyve med samme hastighed som...

1. jul 2018 18:30Grafik: Tiltrotor-fly kan erstatte det amerikanske forsvars ikoniske Black Hawks

Re: konkurrence på færgedriften

Femernforbindelsen er altså primært et jernbaneprojekt. Læg dog lige mærke til at den forbindelse også inkluderer en firesporet motorvej. Jeg skal dog ærligt indrømme, at jeg nok ville have foretrukket en forbindelse med biltog mellem en terminal på hver side, altså samme princip som anv...

18. apr 2018 10:44Femerns tyske trafikeksperter bestilt til at lede efter tunnelens ‘dynamiske effekter’