Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Dan Villiom Podlaski Christiansen

Dan Villiom Podlaski Christiansen

Kommentarer

Det lyder da interessant;

Det lyder da interessant; bare synd at man ikke kan læse artiklen uden at betale de ganske ublu priser… Personligt synes jeg jeres konstante forsøg på at sælge enddog meget dyre abonnementer efterhånden tenderer det provokerende.

25. apr 2019 15:30Hvordan kan rejsekort og rejseplan smelte sammen? Konsulenter skal vise vejen

Årsagen bunder i en generel

Årsagen bunder i en generel optimeringsbetragtning. Det er korrekt, at mange kryds er konstrueret sådan, at hvis man som fodgænger ønsker at krydse den mest betydende vej i et signalreguleret kryds, så skal man trykke for at få grønt, uagtet at der er biler fra samme retning, der også får grønt. ...

15. apr 2019 16:51Spørg Fagfolket: Hvorfor skal jeg trykke på en knap for at få grønt lys?

Fokus?

En mulig forklaring kan være at LED-lyset er mere fokuseret end i en tilsvarende glødepære. Dermed opleves det kraftigere hvis men befinder sig i den fokuserede lyskegle, på trods af at det teknisk set udstråler samme lysmængde.

4. feb 2019 16:08Spørg Fagfolket: Hvorfor skal det grønne trafiklys være så blændende kraftigt?

Afstand

Jeg bor i det nordvestlige Århus, og om natten kan jeg se et trafiklys på Oddervej i Skåde. Det er vel en 8-9 kilometer væk… Det har jeg længe synes var lidt pudsigt.

29. jan 2019 21:49Spørg Fagfolket: Hvorfor skal det grønne trafiklys være så blændende kraftigt?

Men overlever de?

Der er en ting som ofte har undret mig; flyvning er en relativt sikker transportform sammenlignet med de fleste andre, og der er relativt mange fly i luften. Så hvor mange mennesker dør egentlig på fly sammenlignet med hvor mange der dør af fly? Er det flere eller færre? Det er ikke ud fra en ree...

22. okt 2018 17:35Spørg Fagfolket: Hvor mange mennesker befinder sig i fly over jorden lige nu?

Re: Letbanen er alt for tung og kan ikke styre og ikke bremse

Naturligvis går det galt. "Letbanen" er jo en propagandaomskrivning for et ganske unødvendigt tungt og umanøvredygtigt transportmiddel. “Letbane” er en teknisk korrekt beskrivelse af en jernbane der drives af relativt let materiale sammenlignet med almindelige, tunge tog. Egentlig ville “...

28. aug 2018 17:55Letbanetog er kollideret med personbil

Re: Jernbane?

Det er ikke en helt rimelig sammenligning af indbyggertal. Du kigger udelukkende på befolkningen i den enkelte kommune, ikke det sammenhængende byareal. Byen København har ifølge Dansk Statistik ~1.3 millioner indbyggere. Ikke helt Hamborg, men heller ikke en lille by. Aarhus er ganske vist r...

23. aug 2018 12:03Regeringen vil afsætte 60 mio. kr. til forundersøgelse af Kattegatforbindelse

Jernbane?

En ren vejforbindelse vil få transporttiden mellem Århus og København ned på omkring to timer — ligesom timeplanen til jernbane. Hvis man derimod bygger en jernbaneforbindelse vil transporttiden komme ned på en times tid med tog — og så vil det virkelig knytte de to byer tættere sammen. En ren ve...

22. aug 2018 11:22Regeringen vil afsætte 60 mio. kr. til forundersøgelse af Kattegatforbindelse

Fejl i artiklen?

Det fremgår at det nye færgeleje kommer til at ligge i Aarhus Ø — den gamle Nordhavn. Som jeg har forstået det, er den faktiske plan er derimod — med mindre noget har ændret sig — at det nye færgeleje kommer til at ligge i forlængelse af Østhavnen. Navnet til trods ligger den ikke i nærheden af A...

17. aug 2018 18:03Afsluttende testkørsler i gang: Letbane til Odder forventes at åbne inden 1. september

Ikke en aarhushistorie…

Den ellers ret plagede letbane her i byen har for en gangs skyld gjort det rigtige — de har nemlig køling i alle deres tog. Nu er omstændighederne selvfølgelig noget anderledes — strækningerne er udelukkende på overfladen og vil være noget længere når resten åbner — men hey, det er da i hvert fal...

27. jul 2018 15:28Passagererne sveder, og Metroselskabet ved ikke, hvor varmt de har det