close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser og accepterer, at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Nils Peter Astrupgaard

Kommentarer

Brug Lyngbybvejen!

Indtil man får optimeret afledningen kan det konstateres at "Helsingørmotorvejen" er et udmærket LAR (Lokal Afledning af Regnvand) bassin. I de tilfælde, at skybrud rammer det nordlige København, bør man have en "afledning" af trafikken ind på Lyngbyvejen - det der I gamle dage hed lokalgaden. D...

20. sep 2017 20:02 Vejdirektoratet: Bilisterne kan ikke vente ni år på, at Hofor skybrudssikrer Lyngbyvej

Re: Afgifter træpiller og biomasse - kun for dårlig elvirkni

de centrale værker kunne bygges om til hurtige reaktionsværker som kan lukke op og ned efter det behov som møllerne 'sætter' Præcis hvad jeg mener - og det er generelt muligt at få dem til at modulere meget hurtigt. Nogle kan allerede - men de bliver ikke honoreret for ydelsen. ...

17. jun 2017 17:41 Leder: Solceller og batterier underminerer afgifter

Afgifter træpiller og biomasse - kun for dårlig elvirkningsgrad!

Vores termiske kraftværker med elvirkningsgrader over 40% - og det bedste omkring 45% er systemets rygrad. De træder til når soll og vind ikke kan levere og den forståelse mangler normalt 100% I debatten! Forståelsen mangler hele vejen idag, for kraftværkerne bliver slet ikke honoreret på et sæt,...

16. jun 2017 15:27 Leder: Solceller og batterier underminerer afgifter

Re: Ringe virkningsgrad, men måske ikke helt dumt alligevel

men hvis der fordampes N2 direkte fra tanken (til brug i motor/turbine) vil du få fraktionel distillation Det var det problem jeg forsøgte at beskrive. Netop fordi ilt og kvælstof ikke er 100% opblandet I tanken, risikerer man, at man kun tager overvejende kvælstof ud, hvilket efterlader ...

11. jun 2017 20:39 Denne bus genopliver en næsten 120 år gammel teknologi

Re: Fast men voksende CO2 afgift foreslået af CEPOS

Jeg kan kun se det gennemført i form af et tilnærmelsesvis globalt system med afgiften direkte på fossilforbruget. Det vil sige ikke i nogen overskuelig fremtid :o( Det er så spørgsmålet. Vi bliver hele tiden klogere - og det skal indregnes I revurderede eksternalitetsomkostninger, som i...

9. jun 2017 13:28 Fagfolk til politikerne: Sådan skal I fremtidssikre solcellestøtten

Fast men voksende CO2 afgift foreslået af CEPOS

Lidt til min overraskelse kunne jeg I Børsen læse, at CEPOS foreslår fast - men voksende CO2 afgift istedet for ikke virkende kvoter mv. Udgangspunktet var lavt på 40 kr/ton - men som sagt voksende. Fast CO2 afgift er præcist det manglende led I egentlige eksternalitetsbaserede afgifter, hvor cr...

9. jun 2017 9:16 Fagfolk til politikerne: Sådan skal I fremtidssikre solcellestøtten

Re: Ringe virkningsgrad, men måske ikke helt dumt alligevel

Flydende luft ville kunne laves for 200 - 300 kWh/ton, løst anslået fra mine erfaringer med kryogene luftseparationsanlæg Da jeg så på Dearman udviklingen mv for ca. et år siden var det netop Liquid Air, som de ville køre på. Jeg forstår ikke helt, at de nu vil køre på kvælstof - bortset ...

8. jun 2017 14:25 Denne bus genopliver en næsten 120 år gammel teknologi

Re: Ioniq El eller Hybrid

Specielt er at den har 100 kW lader Hvor mange elbiler kan lade med højere effekter end 50 kW idag? Hvis vi forudsætter, at stikproblemerne er ikke eksisterende - kan man så køre ind på en af de tidligere beskrevne 400 kW stationer I Californien og lade sin lille "el-potte" op? Der var e...

6. jun 2017 17:46 Det vælter frem med nye elbiler

Savner "opfinderhøjde"

Patenter er kun noget værd, hvis man kan forsvare dem. Salg af dem er for ganske få "egentlige" grundlæggende patenter. Derfor har min patentstrategi været at holde mig "neddykket" og arbejde videre I markedet. Jeg har været overbevist om, at hvis tredjemand skulle finde på det samme og udtage e...

23. maj 2017 14:11 Kronik: Ti typiske vildfarelser om patenter

Re: Hurtigbus? - erfaringer

Som Christian Holm rigtig nok skriver og jeg selv henviste til er ikke tale om hybridbusser på 5C. De kører udelukkende på certificeret naturgas (CNG) I har jo ret! Jeg havde en forståelse af, at man ville introducere hybrid drift - men det er angiveligt ikke tilfældet. Det forklarer så ...

5. maj 2017 22:48 Københavns buslinje 5A bliver udskiftet med lang, hurtigere gasbus