close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Nils Peter Astrupgaard

Nils Peter Astrupgaard

Kommentarer

Elektrobrændstof og CCU

Carbon Capture and Utilisation er præcis det, som fremtidens store kraftværker baseret på bæredygtige brændsler er centreret om. Endnu længere ude kan CO2 måske tages økonomisk direkte fra atmosfæren. Det gør planterne imidlertid storartet og med lidt hjælp til selvhjælp kan store ørkenområder ...

24. apr 2018 14:30 Analyse: Én stor havmøllepark kan langtfra indfri regeringens VE-mål

Hvorfor skal letjernbanen så have ledninger?

Siemens skal levere OppCharge til elbusserne. Siemens skal også levere letjernbanetog. ( Der er intet "let" ved en jernbane med sveller). Et meget stort problem er netop ledningerne tværs gennem Lyngby, idet de er en af grundene til, at man vil spærre udkørsler fra private grundstykker og biveje ...

11. apr 2018 21:01 Siemens skal levere ladestandere til elbusser på Sjælland

De fleste elbusleverandører kan benytte OppCharge standarden

Vi kan nævne I flæng: Volvo, Scania, MAN, Mercedes, VDL, Hess, Solaris osv. 3A Linkker busserne benytter en anden lademodel, som ikke har dannet standard - Schunk. ABB har også udviklet deres eget "FlashCharge" 600 kW ladesystem som Geneve har og Nantes er ved at få installeret. OppCharge er ud...

11. apr 2018 20:55 Siemens skal levere ladestandere til elbusser på Sjælland

Re: Hvordan ser regnestykket ud?

Se det var et mere relevant regnestykke! Jeg var ikke i tvivl, da jeg så udsendelsen på TV. Naturligvis er plastikposer ikke nær så slemme, som "man" tror - det skal dog ikke give ministeren alibi for at sænke afgiften, for netop fordi kvalitetsplastposen er så god - så benytter vi (jeg) den man...

14. mar 2018 23:27 Miljøstyrelsen: Plastposer er mest miljøvenlige

Re: Præstigeprojekt

Og så må man have for øje, at Malmöexpressen ikke er en stor, forkromet busvej, hvor alt bare kører som smurt @Lasse - du får endnu en tommel op. Vi er helt enige i ME's busvej - den er stort set manglende flere steder og har mere karakter af busveje ved stoppesteder/lýssignaler, så...

23. jan 2018 23:14 Blå partier: Staten skal ikke have penge i Københavns Letbane

Re: Præstigeprojekt

@Lasse - du får en thumbs up for god konkret info. @Jens - du får en ned - for tendensiøse data. MalmöExpressen har ifølge Malmö stad en "komfortkapacitet" på 90, hvilket ikke er ensbetydende med 4 pax/m2, som du I øvrigt sammenligner LRT med. MalmöExpressen ligger ganske rigtigt på 140 - 150 P...

23. jan 2018 14:52 Blå partier: Staten skal ikke have penge i Københavns Letbane

Man kan heller ikke brænde gylle!

Så overskriften er stadig misledende. Derimod kan man brænde slammet/fiberfraktionen - eller lavtemperatur forgasse det - og her ligger en interessant mulighed, fordi lavtemperaturforgasning ikke "dødbrænder" fosfor, så fosfor stadig er planteoptagelig (læs citratopløselig som mål for optagelighe...

23. jan 2018 14:16 Ny aftale tilskynder landmænd til at brænde gylle af: »Det er noget miljøsvineri«

Re: Præstigeprojekt

Sætningen "en trambus i en letbane" giver ingen mening. Hvad mener du Intet steds i forarbejder, love endsige vedtægter er det fastslået, at en letbane betjener sig af spor. Første eksempel på sporløse letbaner finder man flere steder i verden i form af "tram sur pneus" - altså letbanevo...

22. jan 2018 16:12 Blå partier: Staten skal ikke have penge i Københavns Letbane

Re: Præstigeprojekt

Jeg pendler med 150S hver dag, hovedsagligt i egen bane. Komfortniveauet kan slet ikke sammenlignes med en letbanes. Fordi det ikke er en "letbane på gummihjul" - det er en BUS og ikke en trambus i en letbane. Det er ikke engang en BRT løsning - bortset måske fra Nørre Alle. Jeg vil enga...

20. jan 2018 16:25 Blå partier: Staten skal ikke have penge i Københavns Letbane

Re: Løse påstande om manglende tisdsgevinst ?

Hvis man ikke er interesseret i en sammenligning af situationen før og efter, hvad skulle man så være interesseret i? Så længe letbanen stadig er planen, giver det ingen mening at sammenligne med en pt. uaktuel busbane. @ Lasse - situationen før og efter er naturligvis relevant for alle in...

20. jan 2018 16:09 Blå partier: Staten skal ikke have penge i Københavns Letbane