Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Nils Peter Astrupgaard

Nils Peter Astrupgaard

Kommentarer

Hvorfor er letbane på gummihjul/eBRT ikke evalueret i 2018?

Letbanen eller rettere letJERNbanen blev endeligt sat på skinner i 2018, da kontrakterne blev underskrevet - men hvorfor blev alternativerne ikke undersøgt - her 9 år efter, at man lavede et forlig om højklasset transport i Ring 3? Alternativerne koster 1/3 i anlæg og koster også ca. 1/3 i drift...

26. feb 2019 0:34Københavner-letbane vil blive langsommere end bilen

Befolkningsudvikling, udflytning og udbygning i Hovedstaden

Alt peger mod hinanden. Politikkerne vil udflytning af statslige institutioner med den ene hånd og samtidig "lande" 200.000 flere borgere i HOvedstaden med den anden. Nye øer hist og pist. Letbaner for at få folk til at bo rundt om København - Loop City og hvad ved jeg. Hvor skal folk komme fra?...

17. jan 2019 14:38Ny rapport: Her er diæten, der redder både krop og klima

Virkningsgrader?

I denne artikels kontekst er det diesel til transport. Er det mere effektivt at pyrolysere og efterfølgende udvinde et brændsel bla til diesel, som så benyttes i en dieselmotor med en årsmiddelvirkningsgrad på måske 20% - end at benytte plasten i et højeffektivt affaldskraftværk med en elvirkning...

1. jan 2019 15:33Dit indsamlede plastaffald bliver snart til diesel på fabrik i Skive

Re: Ny plast laves stadigvæk af

Hej Mads. Så slap jeg for at skrive det :-) GODT NYTÅR!

1. jan 2019 15:14Dit indsamlede plastaffald bliver snart til diesel på fabrik i Skive

Re: Er biogas bæredygtigt?

Der må være lavet nogle objektive vugge til vugge analyser, som kan give et fornuftigt bud på forholdende. Er der nogen som kender til sådanne analyser?

30. dec 2018 23:28Fynsk pilotanlæg skal producere fremtidens grønne råstof fra biogas og brint

Er biogas bæredygtigt?

Er vores svineproduktion overhovedet bæredygtig? Det er herfra diskussionen bør starte! Min opfattelse er, at svineproduktionen er kangt fra bæredygtig startende med stor import af soyaskrå, som er produceret - hvordan? Den sandsynligt alt for store og ikke bæredygtige svineproduktion er efterf...

30. dec 2018 22:12Fynsk pilotanlæg skal producere fremtidens grønne råstof fra biogas og brint

Stationsnærhed var ikke for LRT - før

Stationsnærhed var ikke gældende for letjernbaner før det blev indføjet i 2013. Jeg påpegede i høringssvar, at stationsnærhed også burde gælde for "letbaner på gummihjul", som kunne ses mange steder bla i Paris og senere i Malmö i form af flerleddet gashybrid ca. 25 m lange vogntog, som på grun...

9. dec 2018 19:44Analyse: Københavns letbane handler om vækst, ikke tog

Reel overskudsvarme er beskattet en gang

godt nok med en meget lav afgift eller i nogle tilfælde ingen. Derfor bør den ikke beskattes en gang til. Uanset om vi taler overskudsvarme fra proces eller datacentre o.lign, så er det egentlig overskudsvarme - sålænge man kan dokumentere, at der ikke er "fyret" ulovligt ekstra ind, hvilket er ...

9. nov 2018 14:48Ændret afgift på vej: Overskudsvarme skal udnyttes bedre

Re: liste over nedlagte jernbaner i Danmark - asfalter dem

Der er ingen tvivl om, at VD har fået fat i en model for offentlige projekter, som virker. Ved at lægge BDK ind under VD og gennemstrømme BDK med en projektånd, som virker, kan der være håb. Hvis problemerne ligger hos de virksomheder, som BDK udbyder til, så har BDK ikke gjort deres arbejde god...

19. okt 2018 16:51Billundbane uden godstog udløser »betydelig fordyrelse«

liste over nedlagte jernbaner i Danmark - asfalter dem

Gode gamle spor I forfald men med god fundering er super muligheder for højklasset kollektiv transport I form af eBUS/eBRT, hvor flash opladning af disse sker på stationerne. Der kan hurtigt komme meget mere liv igen, da økonomien er langt bedre og billetpriserne ligeledes langt lavere. Og afvik...

18. okt 2018 13:35Billundbane uden godstog udløser »betydelig fordyrelse«