Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Anders Hedelund

Anders Hedelund

Kommentarer

Re: Århus og Odense betjenes jo via Vejle !?!?

Ja, for en dedikeret milliard kunne der indsættes mange og meget komfortable direkte busser - i mange mange år. Men det ville jo være drift, der altid kan ændres. En millard brugt på en forkert bane kan ikke sådan lige omfordeles af senere politiske tiltag.

11. maj 2019 11:54Trafikforsker om Billundbanen: »Det er jo tåbeligt at anlægge en ny bane, der burde nedlægges fra dag ét«

"Perfekt" afhænger jo også af, om den kan sælges.

Andre markeder kan jo have egne mærkelige ideer a'la "kun touchscreen". F.eks. mht. tophastighed og rækkevidde...

2. maj 2019 13:03Denne elbil koster under 80.000 kroner – men kan vise sig at være for simpel til det nordiske marked

Her er Århus og Frederiksberg enige

Jeg fik ganske tilsvarende svar fra Frederiksberg Kommune, da jeg spurgte til det lokale gadehjørne. Det medfører jo så, at adrætte og lokalkendte fodgængere bare smutter over, når bilerne får (kort) grøn periode. Og der ikke lige holder en politibil og venter, selvfølgelig.

17. apr 2019 8:54Spørg Fagfolket: Hvorfor skal jeg trykke på en knap for at få grønt lys?

Nej, de kommer selvfølgelig til at stå i vejen

Så ved siden af atomkraftværket ville være fint https://www.youtube.com/watch?v=PeaM3xFpwes

8. mar 2019 10:25Ja til grøn energi – nej til mølleudsigt: Hvor skal landmøllerne stå?

Saudi Arabien?

Jeg bor på Frederiksberg, og min mave foretrækker tydeligt under 0,1%

7. mar 2019 10:30Spørg Fagfolket: Hvordan laver man alkoholfrit øl?

Tab?

Der må da være tab i processen, både i overførslen (de væskekølede Tesla-kabler - er de i øvrigt ført helt ind gennem kontaktoren og videre til batteriet i bilen?) og i kemien ved energilagringen. Derfor: Hvor stor tabsprocent regner man normalt med ved opladning af et batteri? Bare så vi kan be...

22. feb 2019 13:22Iværksættere med vild påstand: Vi kan lade en elbil på 5 minutter

Måner vs. (kunstige) satellitter..

I og med at vi mennesker kan sende en kunstig satellit op om en måne, kan naturen vel også have gjort det samme. Og i og med at universet er uendeligt, kan det være sket uendeligt mange gange i næsten uendeligt få tilfælde, så chancen for tilfældigt at støde på en kan være hvad som helst...

22. feb 2019 13:11Hvorfor har måner ikke måner?

Re: Hvor tykke skal tilslutningskablerne være?

Er 5 minutter en begrænset tid? Jeg tror stadigvæk det vil være en god idé lige at prøve at regne på ledertab og deraf følgende varmeeffekt. Og jeg regnede jo med 1kV forsyningspænding og deraf følgende isolering udenpå. Og så er der jo formentlig noget med jording og tre faser. Dette kan samle...

21. feb 2019 11:02Iværksættere med vild påstand: Vi kan lade en elbil på 5 minutter

Hvor tykke skal tilslutningskablerne være?

Altså bare så de ikke smelter. 464kW er 464 ampere ved 1000 volt. Det er godtnok meget. Derfra er min viden lidt rusten, men et hurtigt opslag specificerer 300 kvadrat kobber til 497A, så det er vel nær nok. Det kan vel rummes i et dobbeltledning på 30 mm til hver leder (der er jo 1000v, så lid...

20. feb 2019 16:32Iværksættere med vild påstand: Vi kan lade en elbil på 5 minutter