Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Peter Christensen

Peter Christensen

Kommentarer

Der mangler vidst noget.....

Overskriften finder jeg misvisende. Ikke mindst fordi MAN med deres ME-G serie har lavet en motor, hvor knastakslen er smidt ud. Ventilbevægelse og brændstofindsprøjtning foregår ved hjælpe af hydraulik og en flok magnetventiler (samt en del software og andet godt). Meeeen, motortypen er jo en st...

20. aug 2019 21:38Forskere gør nyt forsøg: Her er forbrændingsmotoren uden knastaksel

Lidt bemærkninger

På min arbejdsplads har vi faktisk en båd udstyret med 2 rotorsejl. Det forsøg har efterhånden stået på i nogen tid, så der er ved at være et fornuftigt datagrundlag. Af det jeg lige kan forstå, så er der faktisk en brændstoftbesparelse, hvilket jeg finder ganske imponerende. Da jeg hørte om pro...

14. aug 2019 20:27Scandlines-færge skal sejle med rotorsejl

Re: Familiestørrelse er ikke medregnet

5x11,6MW dieselmotorer (elektrisk fremdrivning). Hvad? Hvordan? Lader man dieselmotorerne fremstille strøm? Og så skal skibet have elektriske motorer til fremdrift? Kan det virkelig betale sig at gå denne omvej? Det korte svar er ja, ja og ja. Det lidt længere svar er givet nedenund...

23. jul 2019 13:19Norsk rapport: Ferie i motorbåden er mere CO2-tung end flyvetur til London

Re: Familiestørrelse er ikke medregnet

P.S.: kommentarerne indeholder en korrektion for brug af brændstof for motorbåde. Hvem kender et tal for færger og forskellige krydstogtskibe; husk er, at divisoren for antal passagerer er meget stor - 500 - 1000 - 3000 måske. Måske kan en maskinkyndig gange motoreffekt (alle maskiner) med estime...

23. jul 2019 6:21Norsk rapport: Ferie i motorbåden er mere CO2-tung end flyvetur til London

Re: Danmark var det bedste land i hele verden

I handelsflådens skibe opsamles spildevand på samme måde, der har været lovkrav om at skibets sewage water tømmes til anlæg ved hver havn. På skibe i langfart findes meget avanceret udstyr, eksempelvis også ferskvandsgeneratoren, som ved lavt energiforbrug under vacuum og via motorens spildevarme...

19. jun 2019 18:59Bæredygtigt Landbrug til vandmiljøprofessor: Træk i land, eller vi sagsøger dig

Re: BDK er fulde af løgn

Hvad skal vi med et udsagn om, at "XX lyver - men jeg vil ikke sige, hvad der er han har løjet om." Nysgerrigheden er forståelig, men da der stadig forhandles om en kontrakt på immunisering, så hører det til i afdelingen for kommerciel viden. Derfor holder jeg mund med hvad løgnen præcis er. De...

17. maj 2019 14:33Mangler 60 millioner: Banedanmark overvejer at udskyde eltog til Holbæk

BDK er fulde af løgn

Det er et kraftigt udsag, men desværre rigtigt. Nogle ganske få indenfor BDK har fornyligt erkendt dette og et helt centralt tal, som er angivet i artiklen, er lodret forkert og fri fantasi. Det har tydeligvis ikke hindret andre dele af organisationen i at rende i byen med løgnen. Hvori løgnen b...

16. maj 2019 17:17Mangler 60 millioner: Banedanmark overvejer at udskyde eltog til Holbæk

Re: Lige noget med tal og kvalitet

Det lugter altså lidt af, at BDK fastholder sine ambitioner om at styre Transportpolitikken Det kan jeg kun give ret i. For snart "en del" år siden, da det begyndte at gå lidt skævt for Signalprogrammet, begyndte visse forstandige sikringsfolk at snakke om en datamat-baseret løsning. BDK ...

16. maj 2019 9:20Ny plan B for signal-skandalen: En halv - og helt uprøvet - digitalisering

Re: Det er ret sjovt at følge...

Tankerne bliver endnu større hvis vi også indregner Roskilde-Køge og Østbanen her. Det er jo planen at disse baner fremover skal regnes som ét system fordi Køge-Næstved er ved at blive elektrificeret og man ikke længere vil køre tog på den samlede strækning Roskilde-Køge-Næstved.Det betyder at ...

6. maj 2019 15:17Ministeriet og DSB: Kan vi køre batteritog til Kalundborg?

Det er ret sjovt at følge...

Snakken er ganske sjov at følge. Brint har jeg ikke den store viden om, men batteritog har "en del" fiduser, som ikke nødvendigvis fremgår. Hele humlen begynder da snakken om elektrificering begynder. På et tidspunkt opstår tanken om kun at eletrificere til Holbæk (istedet for Kalundborg). I den...

6. maj 2019 10:00Ministeriet og DSB: Kan vi køre batteritog til Kalundborg?