Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Lars Schrøder

Lars Schrøder

Kommentarer

Interessant tanke

at holde togene ude - de er jo stort set fortid alligevel, pga. den elendige fleksibilitet og lave udnyttelsesgrad. Men behovet for broen være begrænset. Mellem Roskilde til Århus er der stort set tomt, så den nye forbindelse betjener ingen lokaltrafik, som normalt er hovedparten af trafikken på...

22. mar 2018 9:30Blå blok vil bygge Kattegat-broer uden tog: Bilisterne kan betale dem på 32 år

Er tognettet svaret?

Måske skulle politikkerne være visionære og begynde på afviklingen af jernbanetrafikken? For de mange milliarder det koster at opgradere skinnenettet og signalsystemerne, kunne alle danske jernbaner asfalteres. Massere af nye herlige veje, midt ind i hjertet af alle større danske byer. Vejene ku...

19. mar 2018 12:06Kære transportpolitikere – hvad vil I gøre ved trængslen?

Maximal kapacitet er lige meget

Prisen pr. meter skal ses i forhold til hvor mange passagerer, der faktisk kommer til at køre på strækningen... Og det bliver ikke +16000 i timen... Trafikstyrelsen forventer 60.000-70.000 om dagen i 2022.

15. maj 2017 14:22Ringstedbanens sidste skinner er på plads

De store bilproducenter investere massivt i udvikling af elbiler

men udbuddet i dag er begrænset. Så det giver ikke mening at friholde elbiler for afgifter, for at understøtte udviklingen af el-biler globalt. Den er i fuld gang, uafhængigt af om der sælges 0 eller 4000 elbiler i Danmark. Det er vigtigere at se på det samlede transportafgiftsystem og sikre re...

15. dec 2016 9:02Krisemøde om elbiler endte i ingenting

Den sædvanelige ærgelse over at skulle betale skat....

men det giver ingen mening at friholde elbiler for afgifter, for at understøtte udbredelsen af samme biler. Alle de store bilproducenter har set lyset (godt hjulpet af reguleringen), så der investeres mange mange milliarder i udviklingen af teknologien omkring elbiler. og så betyder det ingenti...

12. dec 2016 14:21Elbiler skal først gennem 'Tårernes dal'

Bilister er en herlig beskatningskilde

Men der er en fortsat forbløffende åbenlys urimelighed i, at det lige præcis er personer der kører på motorvejen mellem Fyen og Sjælland, der skal betale for infrastruktur andre steder i landet. Hvorfor ikke indføre en generel vejbeskat? eller brugerbetaling på alle motorveje? Det er jo der bili...

9. dec 2016 10:26Storebæltsbroens økonomi er fredet

Busser bruger vejene

Der skelnes vist mellem offentligt og privat drevne busser i rutefart? Væksten i privat buskørsel i rutefart - nok primært på motorveje mellem landsdelen - er steget ganske markant, så at påstå at busser ikke har glæde af mere kapacitet på motorvejene, er en tilsnigelse. Offentlig transport er...

13. sep 2016 9:25Faktatjek: Investeringer i veje gavner ikke kollektiv trafik

S-tog, Østjylland?

Kollektiv transport virker godt i eller mellem områder med meget stor befolkningstæthed. Østjylland er præcist det modsatte, det er nærmest en stor forstad, hvor arbejdspladser og beboelse spreder sig ud over meget store områder. Offentlig transport - specielt med tog - er ikke meget anvendelig...

29. maj 2016 7:13Togfonden rundbarberet: Østjyder går glip af deres svar på S-toget

Jernbanen er fortid, selv uden selvkørende biler

Jernbanen er en tussegammel teknologi, der er meget lidt fleksibel, ekstrem dyr at anlægge (og vedligeholde) og udnyttes meget dårligt. Det kan muligvis bruges i, og mellem, områder med meget stor befolkningstæthed, men her falder det meste af Danmark desværre noget udenfor.. Og brugerne giver ...

15. apr 2016 8:54Skrot jernbanen

Tesla og investorer

Tesla taber penge, bunker af penge. Mere end 18.000 $ pr. bil der sælges. Investorer værdiansætter aktier ud fra forventningen til fremtidig indtjening. Når Tesla ikke leverer de forventede (eller udmeldte) resultater fra kvartal til kvartal, skaber det naturlig bekymring om det langsigtede pote...

7. apr 2016 14:17Derfor skal du vente med at bestille en Tesla