Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Jens Klarskov Jensen

Jens Klarskov Jensen

Kommentarer

Re: Ejerafgift

Der er iøvrigt ikke længere den store forskel nede på tanken. For nogle år siden var dielsel gerne 1 kr billigere (nemlig afgiftsnedsættelsen) - idag er det tæt på at priserne flugter lige ud, ofte er forskellen på omkring kun 50 øre. Ikke hvor jeg kører - her er f.eks. Circle K priser id...

27. jun 2019 10:30Den danske stat har favoriseret diesel for 42 milliarder siden 2008

Re: Det er mit indtryk at

Netop, hjemme står bilen tilsluttet i f.eks. 10 timer, hvor den kan hjælpe nettet passivt (ved ikke at lade når der mangler energi) eller aktivt ved at tilbyde energi når det kniber. For hver 1000 elbiler kan vi så opsætte et par ekstra vindmøller med rimelig forrentning, fordi de ikke ender med...

2. jun 2019 17:36Tilsyns-direktør afviser at stå i vejen for at oplade en million elbiler

Re: lavere elforbrug (Jens D. Madsen)

Ved et nyligt arrangement hos IDA præsenterede Dansk Elbil Alliance beregeninger for 'Solvej', som var en tænkt villavej med 48 standard huse uden el-varme, med elnet fra før 2004. Dags forbrugskurverne havde tydelig spids ved 17-18 hvor den aftagne effekt var ca 70 kW, imod et minimum...

2. jun 2019 17:19For kun tre milliarder kr. kan det danske elnet blive klar til en million elbiler

Re: Nej det kræver ikke kun...

Hmmm, som nuværende el-bil ejer har jeg stærkt overvejet True Energy Smart Phone App'en, som kan stoppe/starte/udskyde min elbils opladning til et (pt) grønnere tidspunkt, men ved differentierede elpris også ville kunne optimere min betaling (og min net belastning). Så løsningen til at undg...

2. jun 2019 16:11For kun tre milliarder kr. kan det danske elnet blive klar til en million elbiler

Re: Batteribank virker!

Jo mindre vi bruger fra det delvis kulfyret elnettet - jo mere er vi med til at reducere udslip. Enig, men det var ENDNU bedre hvis du hjalp el-nettet i kogespidsen, så du hjalp til IKKE at starte et par kraftværker:-) Så må du til gengæld lade alt det du vil om natten, når det bvlæser!

17. maj 2019 15:26Hjemmebatteri reducerer elregningen hos Ølstykke-familie: Flere danskere anskaffer batterier

Re: Er der nogen der kan forklare

Næ, men med lidt fantasi kan man jo gætte på: Levetidsoprimering ved ikke at lade til unødig høj StateOfCharge (SOC), selv om det er muligt, men man har lært at behovet ikke er højt (forårs tirsdag med kraftig sol, men uden for ferie/sejl sæsonen) Tillade højere SOC i week-end'er hvor sys...

13. apr 2019 16:00Danske lithium-batterier gør Samsøs både grønne om natten

Jeg tror ikke på . . .

Næ, det kan man jo vælge ikke at gøre. Jeg er ikke nået helt igennem artiklen på Potsdam University med titlen: more-co2-than-ever-before-in-3-million-years Men Potsdam University syntes at mene at temperaturen følger CO2 (og ikke omvendt) og at CO2 indholdet pt er det største i de sidste 3 mill...

5. apr 2019 18:51Grønlands energiminister: »Jeg tror ikke på global opvarmning«

Re: Hej, en billion milliwatt,

Jo, ihvertfald i min hovedregning! Billion = 10^12 MilliW = 10^-3 Produkt = 10^9 Kilo = 10^3, Mega = 10^6, Giga = 10^9 - Check! (Men batteri og IoT er nok alligevel et miljø problem:-))

5. apr 2019 18:06Nye trådløse teknologier sluger miljøbelastende batterier

Re: Samme afgift per energienhed er fornuftig

Jeg syntes der mangler lidt konkrete tal her:-) Så jeg har beregnet hvor meget den nuværende afgift per kg CO2 i bilens levetid, pt beløber sig til. Jeg når til at en Tesla Model 3 Long Range 'betaler' (op til) 7,41 kr/kg CO2 i sin levetid, medens en BMW 320D betaler 8,68 kr/khCO2. E...

17. mar 2019 12:11Strøm til elbiler bliver langt dyrere end strøm til olieraffinaderier

Re: Det kunne nu være rart med

Anekdote (dog tidsvarende) I sommers var min familie på cykeltur fra Hakkemosen (~Ikea og Teknologisk institut Tåstrup) og ned til Arken for at se (og finde) Kunstner Thomas Dambo's Trækæmper. Turen kan bestemt anbefales, men er voldsomt støjbelastet. Undervejs kunne vi næsten tale sammen...

24. feb 2019 15:21Tre kommuner kræver fartgrænse på 90 km/h på motorveje i hovedstadsområdet