Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Ole Graabæk

Ole Graabæk

Rss
Personligt feed med nye kommentarer i tråde, du overvåger:
https://ing.dk/mit/0/kommentarer?token=SdXuNsSCLseZSeg20rnL_IR6pqwN8-SFlqdJgxCzM4Q

Kommentarer

Mørkelygte

Dette er blot seneste eksempel på det fænomen, som er detaljeret beskrevet og dokumenteret i "Mørkelygten" skrevet af journalisten Jesper Tynell. (Embedsmænd fortæller om politisk tilskæring af tal, jura og fakta.) Den simple løsning er at det statslige embedsværks notater gøres tilgængelige for ...

17. jun 2016 9:34Skarp kritik af ministernotat: Det er måske slet ikke så dyrt at flytte folk fra biler til tog alligevel

Første bagside

Hej I bedes lægge den scannede gamle bagside herind på ing.dk, så vi gamle tusser kan læse på skærmen - uden lup. mvh Ole

14. dec 2012 14:01Lynch: I anledning af et urundt jubilæum 1. juledag

Tillykke, men system fakta savnes

Det var en spændende artikel om et spændende projekt. Jeg savnede lidt flere kolde fakta om systemet. a) Installeret produktionskapacitet, (maksimal forbrug er oplyst til ca 35 MW) b) største produktionsenhed, . c) Forsyningssikkerhed / afbrydelseshyppighed sammenlignet med Danmark. Min ven Peter...

30. nov 2012 11:42Smart grid bliver til virkelighed på Færøerne

Elektriske tog i fremtiden

Jeg roste Teknologirådet for et godt initiativ og en læseværdig rapport. Mon Teknologirådet under arbejdet fandt en forklaring på oplysningen side 25 om at godstrafik på bane i Danmark er 9 % og 35 % i Sverige? Svensk industri laver både eltog og lastbiler, så det er næppe industristøtte, der er ...

17. aug 2012 20:12Replik: Guld og elbaner

Jernbane godstransport

At pakke en container koster det samme uanset hvordan containeren flyttes. Flytning af en container fra en bil til en togvogn med en kran eller truck er hurtigt men koster naturligvis, men besparelsen ved at en togfører sidder foran 40-50 containere i stedet for at der sidder en chauffør foran hv...

1. aug 2012 15:00Elbaner er en guldgrube

Tunnelalterna bør overvejes mere seriøst

Det svære ved en kombineret jernbane og bil bro er påvirkningerne fra jernbanen. Det kloge vil derfor med stor sandsynlighed være at etablere et dobbelt jernbanespor fra Vordingborg til et passende sted i Tyskland med to nye spor og en tunnel under Storstrømmen. Det vil aflaste den gamle bro mege...

29. nov 2011 13:02Banedanmark: Ny Storstrømsbro er mere sandsynlig end tunnel

Ansvarsfordeling og ministeriernes rolle

Det er nemt at skyde på DSB. I en kronik 10. juni 2011 så jeg på beslutningsprocessen før IC4. http://ing.dk/artikel/119877-hvor-er-trans... Da IC4 blev besluttet som dieseltog var DSB skubbet til side af Finansministeriets regnedrenge. Transportministeriet har ifølge funktionsbeskrivelse på dere...

19. aug 2011 9:37Leder: IC4 er død - milliardinvestering påkrævet

"Tællinger" er ikke præcise tal.

Artiklens ”helt nøjagtigt” er det rene sludder. En ændring på 6 % er en lille ændring. Usikkerheden er formentlig større end ± 3 % ved begge beskrevne metoder. Inden ”dom” burde man spørge en statistiker / aktuar f.eks. fra et forsikringsselskab. De er uddannet til det. Kernen er, at Trafikstyrel...

8. jul 2011 16:20DSBFirst overdrev passagertallet - fik bonus for fiktiv passagervækst

DSB's vedtægter gælder

Departementschefen i "fossilministeriet" bør læse DSB's vedtægter på DSB's hjemmeside og rådgive Transportministeren til at overholde og følge vedtægterne. Synspunktet er uddybet. http://www.folkestyrets-vogter.dk/?page_id...

14. apr 2011 14:34Chokregnskab får ny DSB-direktør til at sige op

Energistrategi 2050 og Fossilministeriet

Jeg er 100 % enig med Per Højbjerre i at transport er svaghed nummer 1 i energistrategien. Men det er for mig åbenlyst, at det ikke er nødvendigt at vente på udvikling, når det elektriske tog forlængst er opfundet til såvel person- som gods-transport. Ordentlig prioriteret kan eltog tage markedsa...

5. mar 2011 16:50Transport er svaghed nummer ét i "Energistrategi 2050"